Слухати Радіо

Зараз в ефірі

04:40

Біблійні читання

В ефірі

Молитва

06:00

Дитяча катехиза

06:20

Голос народу, голос Божий

07:00

Меса

07:40

Дитяча катехиза

08:10

Житія святих

08:15

Слово на кожен день

09:00

Молитовна лінія

10:00

Розарій

10:30

У ваших намірах

11:00

Житія святих

11:20

Катехиза

12:00

Царице Неба

12:20

Пісня Перемоги

13:00

Трансляція Літургії із Собору Успіння Пресвятої Богородиці (м.Чернівці)

14:00

Денний ефір

15:00

Коронка до Божого Милосердя

15:10

Молитовна лінія

15:20

Дитяча катехиза

Історія Марійських товариств в Галичині від ХVI ст. до 1939 р.

Поділитись з друзями
Продовжуємо гортати сторінки історії Тернопільщини з істориком, краєзнавцем Володимиром Салуком.
Найбільш відомою організаційною формою молодіжного життя в католицькій Європі стали Марійські дружини. Їх засновником вважається отець єзуїт Жан Левніс, який у 1563 р. у Римі створив перше таке товариство.
На території української католицької унійної церкви Марійські дружини були створені при школах за ініціативи митрополита Й.-В. Рутського та з благословення Папи Римського Павла V у 1615 р. (1616 р.).
В XVII–XVIII ст. їх було близько 40, переважно у василіянських школах.  У 2-й пол. XIX ст. у Галицькій митрополії  Марійний рух відродив о. І. Дольницький у Львові при монастирі сестер-василіанок. З того часу отці Василіани  відіграли помітну роль в поширенню цього руху
У 1904 р. у Львові виникло «Марійське товариство пань», яке згодом пошиирилося по всій Галичині.
У 1917-1920 рр. за активного сприяння о. Й. Маркевича було згруповано Марійські дружини і створено об’єднання «Марійське Товариство Молоді» (МТМ).
МТМ було однією з найбільш дієвих молодіжних християнських інституцій в 20-х рр. ХХ ст. На 1925 р. осередки товариств були в найбільших містах Галичини, серед яких Львові, Станіславові, Перемишлі, Тернополі, Жовкві, Стрию, Дрогобичі.
Отже, як зазначено в Статуті МТМ, воно є групою у складі Всесвітнього Марійського Товариства Молоді «Congrertio Sodalidas Mariana».
Цілі та засоби діяльності: релігійні зібрання і спільні релігійні практики, набожність до Матері Божої; доповіді, лекції, дискусії, академії, з’їзди. Важливою була і просвітницько-виховна функція через видавництво і поширення літератури згідної з католицьким світоглядом; заснування бібліотек та читалень ін. Діяльність товариства спрямована на підготовку майбутньої української інтелігенції.
В товаристві працювало декілька секцій: Союз приятелів молоді (матеріальна та моральна підтримка молоді); Союз осіб довір’я (особлива підтримка молоді); Союз прихильників – «Ліга» (в основному студентська молодь); Євхаристійний Союз (плекання Євхаристійного культу); Видавнича Секція.
Уряд МТМ складався не більше як 12 чол., каденція до 2 років. Склад Президії Товариства в 1920-х рр. був таким: голова – о.д-р Йосафат Маркевич (ЧСВВ) і пізніше І. Назарко (ЧСВВ), заступники – о. Т. Горникевич, о. Й. Лучинський (ЧСВВ), секретар – о. В. Яценів (з 1926 р.).
Матеріальний фонд МТМ поповнювався за рахунок членських внесків та добровільних пожертв.
МТМ об’єднував 3 ступені: «Марійські Дружини» (ІІІ ст.) – найвищий ступінь організації та основа МТМ; «Марійські Гуртки» (ІІ ст.) – діти шкільного віку до 14-15 р. та дорослі; «Марійські Союзи» (І ст.) – християнська корпорація, завданням якої є духовна й матеріальна підтримка молоді.
У 1937 р. на з’їзді в селі Гошів Марійські дружини були зцентралізовані у Секретаріат Марійських дружин.
У 1920 р. в МТМ відбулося 40 зустрічей з рефератами.
Саме на одній з конференцій представниць Марійської Дружини з митрополитом Андреєм у 1932 р. зародилася ідея проведення свята «Українська молодь Христові».
Щороку у Львові влаштовувалася Марійська Академія і свято Марійських Дружин молоді середнього шкільного віку. На провінції відбулося 60 Марійських свят, найзначніші в Товмачі, Раві-Руській, Стрию, Золочеві, Тернополі та ін.
Згідно спогадів учасниці Марійської дружини пань Стефанії Шабатури, в тому ж 1937 році відбувся загальний з’їзд усіх Марійських дружин. На нього прибуло понад 20000 учасників – представників 259-ти Марійських організацій Галичини. На цьому з’їзді виступав Митрополит Андрей, який сам брав активну участь в його організації.
В МТМ на належному рівні була організована видавнича діяльність, спрямована на молодіжний контингент.
Спочатку виходило 2 видання: «Поступ» (під патронатом МТМ часопис виходив тільки до 1926 року) і «Наш Приятель». Для найменших з 1920 року видавали часопис «Світ Дитини», у 1926 р. засноване самостійне видавництво «Добра книжка».
До 1932 р. надруковано уже понад 2 млн. примірників моральних книжок та брошур (до прикладу, 250000 примірників «Нашого приятеля»).
У звіті-петиції про діяльність Марійських товариств у Львові сміливо зазначається, що їхня преса є найчисельнішою українською пресою [13, арк. 3].
Чисельність МТМ постійно зростала, що свідчило про активний розвиток спільноти.
В 1938 р. нараховувалося 268 організацій із 22355 членами, 51 Марійська Дружина молоді середньо шкільної молоді (4307 чл.), 1 Марійська Дружина студенток університету (48 чл), 21 Марійська дружина пань (988 чл), 1 Марійська дружина панів (27 чл).
На жаль, із російсько-радянською оккупацією Галичини у 1939 р. атеїстичний режим розпочав боротьбу із українською Церквою, разом з тим припинялася діяльність МТМ, остаточно ліквідованого в 1946 р.

Відгуки

"Віра є даром Божим, який маємо прийняти", - о.Назарій Зузак

"Віра є даром Божим, який маємо прийняти", - о.Назарій Зузак

Вікарій парафії Божого Милосердя у Тернополі отець Назарій Зузак, РКЦ: "Від чого залежить наша віра?"






Які ліки, допомагають нам боротися зі злом?

Які ліки, допомагають нам боротися зі злом?

Митрополит Тернопільський та Кременецький Нестор Писик (ПЦУ) відповідає на питання: "Як християни мають сприймати зло з боку інших?
Яку роль Марія відіграє у Благовіщенні?

Яку роль Марія відіграє у Благовіщенні?

Отець Назарій Зузак, вікарій парафії Боожого Милосердя у Тернополі про роль Марії у Благовіщенні. Як важливо своєчасно сказати Богові: "ТАК".
"Взірцем віри воскресіння є Пресвята Богородиця", - отець Назарій Зузак

"Взірцем віри воскресіння є Пресвята Богородиця", - отець Назарій Зузак

Як можна досвідчити радість і силу Христового Воскресіння? - відповідає отець Назарій Зузак, вікарій парафії Божого Милосердя у Тернополі.
На скільки є важливим духовний та тілесний піст?

На скільки є важливим духовний та тілесний піст?

Митрополит Тернопільський та Кременецький Нестор Писик, ПЦУ розповідає про особливості духовного та тілесного посту та про те, як приготовити свою душу до зустрічі з воскреслим Христом?