A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: controllers/site.php

Line Number: 133

Монастир святого Онуфрія
Слухати Радіо

Зараз в ефірі

02:00

Катехиза

В ефірі

Меса

03:40

Розарій

04:00

Коронка до Божого Милосердя

04:20

Святий дня

05:00

Наближаючись до православ'я

06:00

Дитяча катехиза

06:20

Голос народу, голос Божий

07:00

Св.Літургія з костелу св. Станіслава єпископа та мученика (Городок)

07:40

Гіркі жалі

08:00

Святий дня

08:10

Житія святих

08:15

Слово на кожен день

09:00

Молитовна лінія

10:00

Розарій

10:30

У ваших намірах

11:00

Житія святих

11:20

Катехиза з о.Енріке Лопесом Імберноном

12:00

Ангел Господній

12:20

В родині "Радіо Марія"

Монастир святого Онуфрія

Поділитись з друзями
Продовжується цикл передач Віктора Заславського "Католицькі святині". В цій передачі разом з істориком та краєзнавцем ми побуваємо в монастирі святого Онуфрія, який оминають більшість екскурсійних груп, і більшість гостей Львова бачать його високу білу дзвіницю лише з вікон поїздів. Проте цей унікальний комплекс не поступиться «розкрученим» домініканському чи бернардинському монастирям ані красою, ані багатою історією, ані значенням в історії міста й цілої країни.  
  Перш за все слід вказати що стародавній Львів майже з часу заснування складався з двох частин – давньоруське місто, засноване Данилом Галицьким і заселене майже виключно русинами-українцями, і зразкове «європейське» місто з цехами та Магдебурзьким правом, створене німецькими колоністами, котрих запросив сюди у XIV столітті руський король Юрій-Болеслав. Ще за часів Галицько-Волинського князівства тут селились, крім німців ще вірмени, євреї, поляки. Після польської окупації цей «новий Львів» затьмарив княже місто, котре поступово перетворилося на передмістя – проте стара частина міста вибила для себе окреме самоврядування, окремий магістрат та війта з бурмістрами. На території цього «княжого» Львова збереглись найдавніші пам’ятки міста – церква св. Миколая ХІІІ ст., площа Старий Ринок з середньовічною криницею, костел св. Івана Хрестителя, церква Параскеви П'ятниці XIV ст. – і монастир св. Онуфрія, заснований тоді ж. Важко сказати хто і коли заснував цю обитель біля підніжжя Замкової Гори, але стояла вона тут ще з княжих часів. Бартоломей Зиморович у своєму літописі «Потрійний Львів» згадував що тут перебувала старовинна ікона Божої Матері поки поляки не забрали її до Ченстохова. Щоправда, на роль місця первісного перебування цього славетного образу претендує також Белз… А може, образ встиг побувати і там, і там…  Мурований храм тут постав на початку XVІ ст. – про це свідчить напис «1518», зроблений на фасаді монастирської церкви. З часом до храму добудовували нові каплички, які поступово перетворилися на дві додаткові нави. Загалом, це майже єдина львівська святиня, на якій не залишило свого відбитку всепоглинаюче бароко. Суворі лінії будівлі, потужні мури – все вказує на оборонний характер храму. Лише витончені портали і характерна форма вікон вказують на деякий вплив Ренесансу, проте домінують в архітектурі церкви «рідні» романо-візантійські риси, що вкорінилися на наших землях ще за часів короля Данила.  Монастир знаходився майже на околицях Львова – то ж мав вигляд суворої фортеці. До цього дня збереглись оборонні мури монастиря, котрі піднімаються ледь не до самого Високого Замку, і висока вежа-донжон, котра хоча і була перебудована під «мирну» дзвіницю, проте не втратила оборонних рис. З XVІ ст. Онуфріївський монастир знаходиться під опікою львівського братства – точніше, під його повним контролем: львівські православні міщани підтримували монастир матеріально, зате монахи мали звітувати їм в найменших дрібницях. Власне, така всевладність братств і спричинила українських єпископів до єдності з Римом. Разом з львівським братством монастир прийняв унію у 1707 році, і звільнився з-під його настирливої опіки лише, коли приєднався до конгрегації Святого Василія Великого. А ще, саме тут розташувалася перша українська друкарня, коли в середині XV ст. міщанин Степан Дропан передав львівському братству друкарню.  За радянських часів наука постійно наголошувала що першим друкарем у Львові був московіт Іван Федоров – нібито, наука прийшла сюди з «братської» Москви. Будь-які дослідження дофедорівського друкарства, м’яко кажучи, не схвалювалися. Сьогодні, за часів Незалежності, ми знаємо, що втікач з Москви був не першим, хто почав видавати у Львові церковнослов’янські книги, що ми спромоглися на цю справу без допомоги братніх народів. Але це аж ніяк не принижує заслуг Івана Федорова, правдивого героя, котрий вважав друкарство своїм покликанням від Бога, «сіянням духовного насіння», і «відновив» (як було написано на нагробку) друкарство у Львові, піднявши його на новий, вищий рівень. То ж, Онуфріївський монастир може пишатись тим що саме в його стінах знайшла своє останнє пристанище ця надзвичайна людина. То ж не дивує, що за радянських часів Львівська галерея мистецтв влаштувала тут музей Івана Федорова – все ж таки краще ніж склад…  Щоправда, це не врятувало ані стінописів монастиря, ані самих храмів, котрі після передання василіанам у 1989 році треба було довго реставрувати. З довоєнних часів зберігся лише розкішний п’ятиярусний іконостас, виконаний славетним львівським митцем Модестом Сосенко на початку ХХ століття – чудовий приклад синтезу сецесії з традиціями українського бароко.  Зараз монастир є головною обителлю Василіанського чину, відновлений та відреставрований. З пагорбів монастирського саду відкривається надзвичайна панорама Міста Лева, тішать око сучасні добудови, ідеально вписані в барочно-класичне монастирське подвір’я та чудові перила головної церкви, стилізовані під чернечу процесію зі Святими Дарами.

Відгуки

"Християнська церква почала свій шлях, як юдейська секта", - історик Віктор Заславський

"Християнська церква почала свій шлях, як юдейська секта", - історик Віктор Заславський

Вашій увазі програма "Відкриваючи таємниці християнства" авторства історика Віктора Заславського. Це чергова серія із циклу "Гріхи і подвиги Католицької Церкви".
"Католицька Церква – вселенська Церква, відкрита для усіх народів, для цілого всесвіту", - Віктор Заславський

"Католицька Церква – вселенська Церква, відкрита для усіх народів, для цілого всесвіту", - Віктор Заславський

Вашій увазі програма "Відкриваючи таємниці христинства" авторства історика Віктора Заславського. В цій серії мова йде про вселенськість Церкви.
"Христос серед язичницьких богів", - перша програма з нового циклу від історика Віктора Заславського

"Христос серед язичницьких богів", - перша програма з нового циклу від історика Віктора Заславського

Вашій увазі програма "Відкриваючи таємниці христинства" авторства історика Віктора Заславського. Цією серією розпочинається новий цикл. Тема даної програми присвячена гріхам і подвигам Католицької Церкви
Історик Віктор Заславський про кумедні нариси з життя української діаспори

Історик Віктор Заславський про кумедні нариси з життя української діаспори

Вашій увазі авторська програма Віктора Заславського "Відкриваючи таємниці християнства". В ефірі почуєте уривки кумедних нарисів про життя української діаспори.
Блаженний священномученик Григорій Хомишин. Пропольський антипод Шептицького чи просто українець зі своєю думкою?

Блаженний священномученик Григорій Хомишин. Пропольський антипод Шептицького чи просто українець зі своєю думкою?

Вашій увазі програма "Відкриваючи таємниці христинства" авторства історика Віктора Заславського. Тема даної програми присвячена постаті священномученика Григорія Хомишина.