Багато людей сьогодні молиться Псалмом 91. Зокрема наші захисники часто носять в кишені цю молитву. Я рекомендую кожному солдатові та батькам мати її при собі. Просімо духа Святого, щоб вів у слуханні та розумінні цього Псалма.
ПСАЛОМ 911 Ти, що живеш під Всевишнього покровом, що у Всесильного тіні пробуваєш,
2 скажи до Господа: «Моє прибіжище й моя твердиня, мій Боже, на котрого я покладаюсь».
3 Він бо спасе тебе від сітки птахолова і від погибельного мору.
4 Він тебе покриє крилами своїми, і ти втечеш під його крила; щит і забороло - його вірність.
5 Ти не злякаєшся ні страху вночі, ані стріли, що вдень літає,
6 ані чуми, що в пітьмі бродить, ані зарази, що нищить опівдні.
7 Нехай і тисяча упаде біля тебе і десять тисяч праворуч від тебе, - до тебе не підійде.
8 Ти лиш очима споглянеш - і кару грішників побачиш.
9 Бо Господь - твоє прибіжище, Всевишній - твій захист.
10 Ніяке лихо до тебе не приступить, ніяка кара не підійде близько намету твого.
11 Бо ангелам своїм він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах.
12 І на руках тебе носитимуть, щоб не спіткнулася нога твоя об камінь.
13 На гада й змія будеш наступати, розтопчеш лева і дракона.
14 Тому, що він явив свою любов до мене, я його врятую; я вивищу його, бо знає моє ім'я.
15 Візве до мене, і я озвусь до нього; я буду з ним у скруті, я визволю його і його прославлю
16 Довгим віком його насичу і явлю йому моє спасіння.
4 кроки Lectio Divina:Lectio – “Про що говорить текст?” прочитай і намагайся зрозуміти, про що цей текст, про кого йде мова, де відбувається дія, що говорять дійові особи, та.ін.
Meditatio – Роздуми над текстом, медитація. “Що через цей текст Бог говорить конкретно до мене?”
Oratio – “Яка моя відповідь Господу на Його слова?”
Contemplatio – споглядання. Просто будь у присутності Бога, Який Себе об’являє.
Lectio
Давид у перших словах псалма дає зрозуміти молільнику, що він живе в близькості з Богом, під Його покровом, в Його тіні; що в кожних обставинах життя можна до Нього звернутися, і Він почує. Давид називає Бога різними іменами: Всевишній, Всесильний, прибіжище, твердиня, захист. Ці слова - не про пасивного Бога, а Бога, який виявляє велику активність в опіці над тим, хто Йому довіряє. Молільник має тільки визнавати Його своїм Богом і довіряти Йому, закликаючи – «Мій Боже, на котрого я покладаюсь» (в.2). Цей вірш пригадує молитву св. Фаустини Ковальської «Ісусе, довіряю Тобі». Численні дієслова вказують на велику турботу, яку Господь виявляє тому, хто шукає Його захисту: Він спасає, покриває, береже і носить на руках (через Своїх ангелів), Він рятує, вивищує, чує, є присутній у скруті, визволяє, прославляє, насичує.
В псалмі є певні військові елементи, які можемо знайти у вірші 4б-5: «Щит і забороло – його вірність. Ти не злякаєшся ні страху в ночі, ані стріли, що в день літає», в.7: «Нехай і тисяча упаде біля тебе, і десять тисяч праворуч від тебе – до тебе не підійде». Ці слова можна зрозуміти як духовну боротьбу, а також як захист Божий під час війни. Тому, власне, солдати, які йшли на війну, тримали біля себе слова цього псалма і часто ними молилися. Я мрію, щоб кожен військовий, якщо не може мати біля себе Біблії, то щоб хоча б мав в кишені цей псалом і молився ним кожного дня. Знаю, що тепер багато людей моляться щодня про захист для військових цим псалмом.
Духовна боротьба є передусім захистом Божим перед ударами злого духа. Псалмоспівець малює чудову картину птаха, який своїм пір’ям і крилами охороняє маленькі писклята. Це приводить нам на думку Бога, який Своїм батьківським раменом огортає з любов’ю весь світ і все Своє створіння. А допомагають Йому в цьому Ангели, яких Він посилає на землю: «Бо ангелам своїм Він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах. І на руках тебе носитимуть, щоб не спіткнулася нога твоя об камінь» (в.11-12).
Бог дав кожній людині Ангела-охоронця, який опікується нею, чуває біля неї вдень і вночі, береже від всякого зла і веде до Бога. «Камінням», об яке людина може спіткнутися, - це підступи диявола і його спокуси. Звернімо увагу на те, якими словами їх окреслює псалмоспівець. Він говорить про: сітки птахолова і погибельний мор (в.3), про нічний страх, стрілу (в.5), чуму, заразу (в.6), лихо, кару (в.10). Все це зло є зображенням діяння диявола, який по-різному проявляє себе і часто робить це приховано, щоб його не розпізнали. Автор зображує його під виглядом гада, змія, лева, дракона. Ці тварини, часто викликають в людині страх. Але Господь обіцяє тому, хто Йому довіриться, дати владу ступати по них. Господь сам є його захисником і тому Він не потребує нічого боятися, може почуватися спокійно і безпечно під Його «крилами» (пор.в.4). Господь вже наступив на голову змія – сатани, перемагаючи його на хресті. В хресті Ісуса є перемога віруючої людини. Кожне страждання, яке людина приймає і переживає в з’єднанні з Христом, є перемогою над дияволом і порятунком для багатьох грішників. Грецький переклад у вірші 6б говорить про «нападанная (можливо – напад??) і демона, який діє опівдні». В нашому перекладі читаємо: «ані зарази, що нищить опівдні». Про демона півдня говорить Евагрій з Понту, який жив в IV столітті. Діяння злого переважно асоціюється з темрявою, з ніччю, а тут демон проявляє своє діяння в половині дня, коли сонце в зеніті.
Можемо пригадати царя Давида, який, власне, о такій порі дня піддався спокусі гріха з Ветсавією. Замість того, щоб бути на війні зі своїми солдатами, він спокійно відпочиває в своєму палаці, піддається бездіяльності, йому стає нудно і в цей час до нього приступає демон півдня. Евагрій пояснює діяння злого як хворобу душі - ацедія. Це стан, пов'язаний зі знеохоченням до справ Божих, втратою сенсу життя, ненавистю до того, що є, і пожадливістю того, чого немає. Як ліки від цієї хвороби Евагрій пропонує цілковите прийняття себе і свого життя, часту молитву, слідкування за своїми думками і пам'ять про смерть. Потрібно просити Бога про мир серця і свободу від пожадливості.
Великою допомогою в цьому процесі лікування є фрагменти Слова Божого, які людина заховує в серці і пригадує протягом дня. Прекрасним ліком на таку хворобу душі є цей псалом. Можемо часто повторювати слова: «Мій Боже, на Тебе я покладаюсь». Слово Боже має велику силу діяння, воно лікує і звільняє від злого. Господь виконує Свої обітниці і тому говорить: «Візве до мене, і я озвусь до нього; я буду з ним у скруті, я визволю його і прославлю. Довгим віком його насичу і явлю йому Моє спасіння» (в.15-16).
Слова цього псалма використовував сатана, коли спокушував Ісуса під час 40-денного посту в пустині (в.12 і Мт 4,6). Ісус відповідав йому також Словом Божим, цілковито довіряючи Отцю. В такий спосіб вже тоді Ісус переміг його. Перемога людини є також в цілковитій довірі Богу Отцю, завжди і в усьому.
Meditatio Звернімо увагу на слово, яке повторюється двічі і може стати для нас ключовим словом. Взято його з грецького перекладу: «Ти є… моїм Богом, і в Ньому покладаю надію» (в.2), «Тому, що в Мені має надію, спасу його…» (в.14). Бог у Своєму провидінні чуває над кожною людиною, але визнати це може тільки той, хто Йому довіряє, хто в кожних обставинах життя розпізнає близьку
присутність Господа.
Під час роздумів над цим псалмом можемо використати свою уяву (як вчить цього св. Ігнатій Лойола), щоб затриматися над тим образом Бога, який в псалмі особливо до мене промовляє.
Образ Бога як потужного орла, котрий чуває над гніздом з малятами, годує їх, охороняє, вчить літати. Досвідчуємо близькість, яка дає почуття безпеки, прийняття, турботи, тепла.
І другий образ, який представляє псалмоспівець, – це образ Бога-воїна, який є поруч, щоб захищати від спокус, від страху, від стріл (якими можуть бути слова, що ранять), від всякого зла лукавого, і навіть від смерті, коли летять на нас ракети і дрони.
Порозмовляю з Богом про образ Бога, який в мені сформувався. Вслухаюся в своє серце: як воно реагує на такий образ Бога.
Чи в щоденному житті розпізнаю присутність Божих Ангелів, які допомагають мені в життєвих справах і спрямовують мій зір в небо? Чи спілкуюся часто з моїм Ангелом-охоронцем, якому довірено спасіння моєї душі, який чуває наді мною від мого зачаття аж до смерті? Який є зі мною також під час повітряної тривоги і коли лунають вибухи.
Чи усвідомлюю, що піддаюсь також під дію злого духа, який різними способами намагається мене залякати, щоб я втратив довіру до Бога? Диявол, батько обману, в складні хвилини підсуває думки, що Бог далеко, Бог не чує, не бачить і невідомо чи існує. Злий добре знає, що Ісус вже його переміг, і що має мало часу. Але постійно намагається викрасти такі дорогоцінні для Ісуса людські душі. Під покровом і крилами Всевишнього диявол не має над людиною жодної влади. Може знищувати її тіло, але душі доторкнутись не може. Тому нам необхідно робити «рентген» нашого серця, щоб побачити скільки в ньому довіри до Господа.
OratioІсусе, Ти як людина повністю довірився в руки Небесного Отця. Ти вів з Ним довгі розмови під час нічних чувань. В молитві Ти черпав силу виконати в усьому волю Отця і протистояти диявольським спокусам. Дякую Тобі, Ісусе, також за Твою близьку присутність в моєму житті. Вірю, що Ти зі мною як і тоді, коли відчуваю, що мене несуть на руках, так і коли моє серце прошивають численні стріли страху, болю, смутку, самотності. Ісусе, довіряю Тобі і прошу про благодать залишитися вірним Тобі під час випробувань і спокус. Дай мені побачити Твою перемогу над злом.
ContemplatioВиберу з псалма одне слово, яке говорить про те, ким Бог є для мене. З тим одним словом буду перебувати в присутності Господа, дозволяючи Духові Святому молитися в мені: «Ти - Всевишній; Ти - Всесильний; Ти - Прибіжище; Ти - Твердиня; Ти - Захист; Боже, на якого я покладаюсь; Ти, який спасаєш; Ти, котрий покриваєш; Ти, котрий наказуєш про мене Ангелам; Ти, котрий рятуєш; Ти, котрий вивищуєш; Ти, котрий чуєш; Ти, котрий є зі мною у скруті; Ти, котрий визволяєш; Ти, котрий прославляєш; Ти, котрий насичуєш».
Сестра Марта Пшивара, настоятелька Місійного згромадження Сестер Служниць Святого Духа.
Слухати інші програми
Вам необхідно авторизуватись, щоб мати змогу залишити відгук.