Слухати Радіо

Зараз в ефірі

10:30

У ваших намірах

В ефірі

Житія святих

11:20

Катехиза

12:00

Ангел Господній

12:20

Хресна Дорога

13:00

Св.Літургія з храму Успіння Пресвятої Богородиці (Страдч)

14:00

Денний ефір

15:00

Коронка до Божого Милосердя

15:40

Дитяча катехиза

16:00

Катехиза

16:45

Дитяча молитва

17:00

Дитяча катехиза

17:10

Новини

17:20

Голос народу, голос Божий

17:45

Літургія годин (Бревіарій)

18:00

Св.Літургія з Санктуарію Бога Отця Милосердного (Запоріжжя)

19:00

Молитовна лінія

20:00

Заклик до Бердичівської Богородиці (Наживо)

21:00

Вечірній ефір

22:00

Катехиза

Розкол відміняється? Німецькі єпископи залишають за Папою право "вето" | Алла Коваленко

Створено: 2023-03-19
Передача: Резонанс
Доктор з комунікації Алла Коваленко коментує скандальні та контрверсійні ініціативи німецьких єпископів.


Німецький синодальний шлях в світлі останніх голосувань за зняття обов’язкового целібату, благословення «пар, які люблять один одного» й дияконату для жінок. Багато літер, проте купа важливих фактів.

Якою була мотивація, причина запровадження Синодального шляху? 

Цитую з офіційного сайту Синодального Шляху Німеччини: «Після публікації дослідження MHG "Сексуальне насильство над неповнолітніми з боку католицьких священиків, дияконів та монахів-чоловіків на території Німецької єпископської конференції" та шоку, який воно викликало, стало зрозуміло: Церква в Німеччині потребує шлях навернення та оновлення.» «З цієї нагоди німецькі єпископи в березні 2019 року розпочали Синодальну дорогу, яка служить спільному пошуку відповідей на поточну ситуацію і пропонує кроки для зміцнення християнського свідчення.»
На офіційному сайті також підкреслено: «Ми серйозно ставимося до інтелектуальної та духовної дискусії. Основою для цього - і це відправна точка, фундамент Синодальної дороги - є Добра Новина. Вона є основою нашої віри і тому буде в центрі всієї нашої діяльності.»

Абсолютно всі висновки і рішення Шляху, як зазначають організатори, «передаються до Апостольського Престолу як голос (Votum) Синодального Шляху.», бо «єдність Церкви повинна бути збережена.» Тому все, що проголосоване фактично не має юридичної сили, а має бути розглянуто в Римі.

Стосовно структури: Синодальний Шлях Німецької церкви розпочався першого Адвенту (1 грудня) 2019 року і спершу був розрахований  на два роки (але його подовжили, в першу чергу в контексті оголошеного Папою всесвітнього Синодального Шляху). 

Вищим органом Синодального Шляху є Синодальна асамблея (230 членів).Вона складається з членів Німецької Єпископської Конференції (67 єпископів з 27 Дієцезій) та членів, обраних від ZdK (Центральний Комітет німецьких Католиків), а також з представників інших груп осіб та професій, які у своїй роботі беруть участь у місії Церкви.
 Синодальна асамблея збирається двічі на рік.
Стило про ZdK. Це об'єднання представників єпархіальних рад та католицьких об'єднань, а також інституцій мирянського апостолату та інших діячів Церкви і суспільства. Відповідно до Декрету ІІ Ватиканського Собору про апостольство мирян (№ 26), ZdK є органом, визнаним Німецькою Єпископською Конференцією для координації сил мирянського апостолату та сприяння апостольській діяльності Церкви. До комітету входять як миряни, так і клір, і монаші.

Повертаючись до структури. Окрім Синодальної Асамблеї є Президія Синоду: 4 особи. Голови: голова конф. єпископів Бетцінг і Dr. Ірме Штеттер-Карп, президент ZdK; ще один єпископ, зам Бетцінга; і ще один пан-професор – зам пані президентки, тобто віце президент ZdK. Трохи заплутано, але насправді просто.

Звичайно ж таки є ще й регіональні конференції, які проводили свої засідання водночас в 5 містах (Берлін, Мюнхєн, Дортмунд, Франкфурт, Людвігсхафен), які збирались в 2020 і 21 роках.
Найцікавіше - теми обговорення. Тематична праця Синодальної Шляху готується в рамках чотирьох синодальних форумів, рішення приймаються двома третинами голосів.

Теми, Форуми (в межах яких і голосувались певні тексти). В кожному форумі є група людей, яка за нього відповідає і досліджує цю тему, складається зі світських і кліру.

Ось основні форуми, в рамках яких голосують за декілька підтем тобто текстів.1. Влада і розподіл повноважень у Церкві - спільний доступ до місії та участь у ній. (1 текст)

Власне, це форум, який розглядає створення так званих Синодальних комітетів і рад при парафіях і дієцезіях. Представників такої ради мали б обирати з найактивніших католиків, головувати мав би єпископ разом з обраним більшістю світським. Власне, з Риму вже було не одноразово підкреслено, що Німецька Конференція не має права створювати подібні структури, бо не має на це юрисдикції, до того ж подібні ради ставлять під питання авторитет і функцію управління як єпископів окремо, так і цілої конференції. Попри це, др. Ірма (одна з голів синоду) заявила, що такі ради будуть створені до 2026 року. Як це має співіснувати? – це питання.

2. Священниче існування сьогодні (3 тексти). 
Найяскравіша тема – целібат. В текстах зазначено, що целібат не є єдиною формою наслідування Христа, шлюб – теж нею є, плюс Церква має вже одружених священників (греко-католики), тому існування целібату й одружених священників стане збагаченням для Церкви. 

Синодальний шлях просить Рим переглянути обов’язковість целібату в латинській Церкві й надати можливість вже целібатаріушам виходити з целібату, не втрачаючи священство (якось так); а також дозволити вже діспенсованим священникам брати участь в пасторальній роботі.

3. Жінки на служіннях і посадах у церкві (2 тексти). 
Синодальний шлях просить Рим переглянути «Ordinatio Sacerdotalis», щоб жінки могли отримувати дияконат. Аргументація тут теж є, одна з базових: Гал. 3,28. Наголошується також на тому, що в суспільстві вже давно існує рівність чоловіків і жінок. І, власне, заборона святити жінок порушує рівність і справедливість. 

Також в одному з текстів йдеться про необхідність надати світським можливість виголошувати проповідь під час літургії, уділяти таїнства хрещення і шлюбу, а також правити похорони. 

4. Життя в успішних стосунках - жива любов у сексуальності та партнерстві (2 тексти: "Робота з гендерним розмаїттям", «Урочисте благословення пар, які один одного люблять»).

Синодальний Шлях зазначає «сучасний стан гуманітарних наук дає промовисту картину: кожна людина має гендерну ідентичність і сексуальну орієнтацію.» Остання – формується під впливом біологічних й соціально-психологічних факторів, тому її людина не обирає. 

По суті в тексті йдеться про рівне ставлення до сексуальних орієнтацій, а також - дозвіл зміни статі. 
Це не все: просять надати можливість допущення до свячень трансгендерних і інтерсексуальних особистостей («але потрібно розглядати кожен випадок окремо».)

Стосовно благословення пар. Йдеться про те, що шлюб – не єдина форма співжиття і любові людей, тому всі інші форми (одностатеві, вже розлучені, які живуть разом і люблять один одного) повинні мати право отримати благословення. Тому Синодальний Шлях рекомендує єпископату, проконсультуватись з англіканськими єпископами й католицькими єпископами Фландрії (які вже розробили і ввели таку літургійну форму), розробити формулу для благословення всіх пар, «які один одного люблять» і про це просять. Зазначається, що священники не будуть зобов’язані уділяти такі благословення, але можуть, якщо хочуть.

Якщо стисло: тексти з чотирьох форумів були проголосовані абсолютною більшістю асамблеї. Більше ніж потрібні дві третини від загальної кількості учасників висловились «За». В тому числі – абсолютна більшістю єпископів. 
Побачимо, що скаже Рим. Всесвітній Синодальний шлях таки ще триває.

Тим часом одна з німецьких дієцезій (Оснабрюк) вже оголосила про імплементацію певних рішень Синоду: благословення пар, хрещення світськими, й проповідування світськими під час літургії.
Додам лише одне: за офіційними даними в 2021 році з Католицької Церкви в Німеччині вийшло 359 338 осіб.

Основний текст з персональної сторінки Алли Коваленко у фейсбуці.
"Любив Бога, Церкву, людей і не боявся казати правду владі", - згадуємо єпископа Броніслава Бернацького

"Любив Бога, Церкву, людей і не боявся казати правду владі", - згадуємо єпископа Броніслава Бернацького

19 листопада в Мурафі попрощалися з чудовим єпископом Броніславом Бернацьким. 
Чому Ісус звернув увагу на маленького Закхея?

Чому Ісус звернув увагу на маленького Закхея?

Історія Закхея вражає своєю символічністю та багатьма версіями його навернення. 
Він не мирився з корупційною владою

Він не мирився з корупційною владою

Отець Сворад Дуда розповідає про святого Йоана Золотоустого та святого Йоана Касіяна. 
Адам і Єва - реально не існували?

Адам і Єва - реально не існували?

Чи існували реально Адам і Єва? Досі теологи не можуть точно відповісти на запитання автентичності цих біблійних персонажів.
Ісус - Переможець! Чому ж тоді я пригнічений?

Ісус - Переможець! Чому ж тоді я пригнічений?

Отець Міхал Бранкевич розповідає про публічну діяльність Ісуса Христа та її значення для нас.