Слухати Радіо

00:00

Розарій

В ефірі

Катехиза

01:10

Відкриваючи таємниці християнства

02:00

Катехиза

03:00

Меса

03:40

Розарій

04:00

Коронка до Божого Милосердя

04:20

Святий дня

04:40

Біблійні читання

05:00

Молитва

06:00

Дитяча катехиза

06:20

Голос народу, голос Божий

07:00

Меса

07:40

Дитяча катехиза

08:10

Житія святих

08:15

Слово на кожен день

09:00

Молитовна лінія

10:00

Розарій

10:30

У ваших намірах

11:00

Житія святих

"80 Псалом - вчить довіряти Богу, особливо в час страждань!" - сестра Марта Пшивара (повний текст програми)

Створено: 2023-12-01 00:00:00
Програма: Катехиза
Сестра Марта Пшивара тлумачить 80 Псалом. Як зрозуміти, що саме Господь хоче сказати цим псалмом конкретно тобі?
        Псалом 80

Lectio

Звернімо на початку нашу увагу на контекст псалма. Псалмоспівець від імені спільноти заносить благання до Господа, щоб Він визволив народ Ізраїля, який перебуває в неволі і зазнає утисків з боку ворогів. Яка близька є ця молитва для нас в теперішній ситуації війни в Україні. Можемо часто молитися цим псалмом про мир і потрібні блага для нашого народу, а також за тих, хто приймає важливі рішення для народів. В псалмі маємо два образи, які допомагають нам включити нашу уяву, щоб бути більш особисто задіяними в розмову з Богом. 

Перший образ - це отара овець, яку веде Сам Бог, названий Пастирем Ізраїлю. Другий образ – виноградник. Господь переніс виноградну лозу з неволі єгипетської до землі Ізраїля, де вона буйно розрослася по горах, на деревах, біля річки. Kоли читаємо ці слова, в нашій уяві постає дуже мальовнича картина.

Але вже в подальших віршах відчуваємо певну напругу між псалмоспівцем і Богом. Вона об’являється в словах “… доки будеш гніватися… Ти наситив нас хлібом слізним і напоїв нас сльозами великою мірою. Ти поклав нас на осудження сусідам нашим…”(5-7). Бог здається винним в усіх нещастях, які переживає вибраний народ. Чуємо, з яким болем псалмоспівець ставить Богові запитання: “Навіщо зруйнував Ти огорожу навкруги виноградника цього?”(13). Без огорожі виноградник виглядає незахищений. Кожний прохожий може скубнути щось з нього для себе. Також дикі і польові тварини можуть з легкістю зайти і знищити його. Врешті решт виноградник залишається спалений і вирізаний. Проте псалмоспівець все ж таки не втрачає надії і просить, щоб Бог підняв руку над тими, кого Собі вибрав, тобто щоб поблагословив їх, оживив, поміняв їхню важку долю на щастя, яке випливає з близьких взаємин з Богом. 

Під час lectio можемо також прочитати паралельні тексти:Пс 78, 52    Пс 79, 13     Ісая 5, 1-7    Йоан 10, 1-18 і 15, 1-10 

Meditatio

В псалмі 3 рази повторюється той самий рефрен у віршах 4, 8 і 20:“Господи Боже Cил! Наверни нас, осяй світлом лиця Твого і ми спасемося”. В нашій молитві він є ключовим словом.В Літургії вживаємо Бог Саваот замість Бог Сил. Бог Саваот - це Той, який керує армією. Ізраїльтяни вірили, що Бог керує як земною, так і небесною армією, якою є ангельські хори, які підкоряються Йому.  

Маємо тут ще інший образ Бога – Бога як войовника.Можемо затриматися довше на цьому ключовому слові. Бог має силу навернути нас і спасти, але тільки якщо ми Йому це дозволимо. Потрібна наша співпраця з Божою благодаттю. Він може допустити в житті окремих людей певне зло, страждання, але у Свій час і на Свій спосіб Він поверне це на добро. Багато залежить від людини, наскільки вона хоче читати знаки, які Бог дає і наскільки вона Йому довіряє. 

Псалмоспівець усвідомлює потребу навернення свого народу. Він знає, що все, що діється, не є без причини. Бог це допускає для очищення і навернення. Можу спитати себе в своєму  серці: чи  прагну я навернення, тобто зміни мого мислення? Чи готовий визнати, що можу помилятися? Чи відкритий, щоб прийняти думку іншого, яка відрізняється від моєї?

Страждання, які Бог допускає на людей, не мають бути тягарем, що пригнічує, тому псалмоспівець молиться: “осяй нас світлом лиця Твого”, що біблійною мовою означає усмішку Бога. Бог з вподобанням дивиться на кожного, Він прагне благословити кожну людину, обдаровувати її добром, яке триватиме вічно. Випробування, які Він допускає, є тимчасові, короткотривалі, а світло Його обличчя триватиме над людиною вічно.OratioВ залежності від образу Бога, який ношу в своєму серці, хочу розмовляти з Богом.Якщо досвідчую Його любові і турботи, то буду дякувати Йому за те, що Він є для мене добрим Пастирем.Йоан 10, 7-18 пише, що Бог Прагне для нас життя в повноті Віддає за вівці Своє життя Є Добрим Пастирем Знає вівці, а вони Його Приводить вівці, які не є з цієї вівчарні Всіх веде до єдності Таким Пастирем є Ісус Христос, який віддав за нас своє життя. Чи хочу належати Такому Пастирю і бути подібним до Нього?
Якщо переживаю випробування і очищення в своєму житті, то буду просити про благодать довіри Богу в усьому.  Подивлюся на те, що Бог, як Виноградар, вже зробив для мене.Ісая 5, 1-7 пише, що виноградар зробив все, що потрібно, щоб виноградик приніс плоди:Обкопав, очистив з каміння, посадив виноградну гілку, збудував вежу, зробив в ній чавило.

Виноградником,  який люди намагалися знищити, є Сам Ісус Христос. Він добровільно прийняв на Себе всяке винищення, щоб ті, які будуть тривати в Ньому, приносили щедрий плід і досягли спасіння.Як я переживаю всякі очищення? Чи в стражданні єднаюся з Ісусом і від Нього черпаю потрібну силу?

В залежності від того, як Слово доторкається мого серця, хочу Богові дякувати, прославляти Його, просити або перепрошувати.

Сontemplatio

В споглядальній молитві хочу залишити читання, роздуми і багатослів’я. Усвідомлюючи, що на молитві стаю перед Тим, Який перший на мене чекає і завжди дивиться на мене з вподобанням, хочу також просто вдивлятися в Нього. 

Очима віри буду дивитися на Ісуса Доброго Пастиря. Він віддає за мене своє життя, щоб я міг жити в повноті. А живу насправді тоді, коли, як та виноградна гілка, черпаю сік з виноградної лози, якою є Бог Отець. Тільки залишаючись в близьких стосунках з Ним, відкриваю глибокий сенс свого життя. Живу надією, що моє життя не обмежується земним життям, але я житиму вічно. Нехай Святий Дух постійно оживляє в нас цю надію. 
Убогі та багаті засоби Церкви

Убогі та багаті засоби Церкви

"Ми часто хочемо бачити зовнішні плоди нашої віри, але чи помічаємо цінність убогих засобів, які обирав Ісус?" - запрошує поглянути на власні засоби на шляху до вічності о. Станіслав Свурка, настоятель парафії Пресвятої Діви Марії з гори Кармель, модератор Руху Назаретських Родин. 
2025-05-16 00:00:00
Казки, які нас виховують: як Піноккіо веде до Євангелія?

Казки, які нас виховують: як Піноккіо веде до Євангелія?

Казки — це серйозна справа. Це перші “підручники” етики. Саме про це говорив у катехезі на Радіо Марія отець Олексій Самсонов, відкриваючи несподівану, але надзвичайно глибоку істину: казка формує серце людини ще до того, як вона навчиться розуміти абстракції. У своїй катехезі про Піноккіо о. Олексій звернув увагу на те, що справжні казки не просто розважають — вони виховують, лікують і відкривають духовну дійсність. Через образи, пригоди, труднощі й перемоги героїв дитина (а також дорослий!) вчиться розпізнавати добро і зло, довіряти, любити, жертвуватися, вірити в сенс страждання.

2025-05-16 00:00:00
Особиста молитва - місце зустрічі й дружби з Ісусом

Особиста молитва - місце зустрічі й дружби з Ісусом

Торкатися безмежності Бога в особистій обмеженості через спілкування у молитві запрошує о. Михайло Станчишин, духівник спільнот багатодітних матерів в Україні, співзасновник та викладач Школи духовного супроводу "Єлеазар" у м. Брюховичі.
2025-05-15 00:00:00
Чого нас навчає любов? - духовна наука святого Діонісія Ареопагіта

Чого нас навчає любов? - духовна наука святого Діонісія Ареопагіта

Отець Сворад Дуда говорить про історію духовного життя. В центрі передачі - святий Діонісій Ареопагіт.
2025-05-15 00:00:00
"Особистість - це не факт, це завдання, її розкривають і розгортають", - Едита Штайн

"Особистість - це не факт, це завдання, її розкривають і розгортають", - Едита Штайн

Що таке людина? Над цим запитанням продовжує роздумувати монах-кармеліт Віталій Козак у циклі катехиз "Антропологія святої Едити Штайн". У цій програмі йдеться про особистість як духовну форму. Ця катехиза про те, що означає бути особистістю і як її внутрішня форма утворює все буття людини. Перший важливий пункт цієї науки звучить так: "Особистість не дорівнює індивід, біологічна одиниця чи духовна сутність".
2025-05-14 00:00:00