Слухати Радіо

Зараз в ефірі

01:40

Духовні читання

В ефірі

Катехиза

02:50

Біблійні читання

03:00

Меса

03:40

Розарій

04:00

Коронка до Божого Милосердя

04:20

Святий дня

05:00

Молитва

06:00

Дитяча катехиза

06:20

Житія святих

06:50

Ранкова молитва

07:00

Меса

08:00

Дитяча катехиза

08:10

Житія святих

08:30

Годинки

09:00

Молитовна лінія

10:00

Розарій

10:30

У ваших намірах

11:00

Житія святих

11:20

Катехиза

Прощення ворогів. "Злочинці мають понести справедливе покарання. Однак ми особисто, самі, маємо пробачити... без посередників", - отець Петро Балог

Поділитись з друзями
Створено: 2023-06-10
Передача: Катехиза
Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського, отець Петро Балог. "Давайте покроково, як має відбутися пробачення росіян. Спочатку ми маємо перемогти окупанта. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо. Далі їхнє усвідомлення, що вони вчинили злочин і розкаяння. За цим МОЖЕ відбутися примирення. А лише тоді на суспільному рівні - ПРОЩЕННЯ. На особистому ж рівні, прощення - це особиста справа кожного українця. Християнство до цього заохочує, змусити ж ніхто не може".

Сьогодні ворог вбиває людей, руйнує домівки та створив масштабний екоцид в Україні. То як християнам, практикувати прощення та примирення в умовах війни? Деякі європейці, які втомився від війни в Україні вважають, що вона (війна) має вже закінчитися, а Українцям пора йти на примирення з окупантом. Давайте розберемося в темі примирення та пробачення.

Тема прощення постійно звучить в християнському середовищі.
Наприклад, в Ісуса Христа запитували скільки разів варто прощати ближнього? Він на це відповів, що пробачати потрібно не 7 разів, а 70 по 7, тобто постійно. Також у молитві "Отче наш" ми молимося словами: "І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим"... Окремої уваги, в цьому контексті, заслуговує смерть Ісуса на хресті де Він молиться словами "Отче прости їм бо не відають, що роблять", а вже потім смерть Стефана стала яскравим прикладом цього. Також, Святе Письмо постійно закликає пробачати інших. 

Діяння прощення означає волю зкривдженного пробачити кривдника. Тобто - це конкретне рішення. Тут ми входимо в доктрину Церкви де в численних енцикліках Пап говориться про пробачення. Однак, прощення, з іншої сторони, означає також справедливе навернення кривдника. 

Сьогодні пробачення - це виклик кожному, адже ми переживаємо гнів, ненависть, біль та образу. З такими емоціями це зробити нелегко...  Але злочинець має понести справедливе покарання, однак ми особисто, самі, маємо виразити пробачення без посередників.

Тома Аквінський говорить про милосердя, яке повязує з даром Духа Святого - даром ради. Цей дар дозволяє нам приймати правильні рішення. Тобто, пробачення може бути свідомим, вільним, добровільним, але не видавленим із нас через тиск. Божа справедливість також завжди поєднується з милосердям. Зауважу, що справедливість важлива для суспільства і саме тому Церковна проповідь милосердя не повинна перекреслювати суспільну справедливість. Як слушно запримітив Святий Августин: "Чим є держава позбавлена справедливості, як не величезною зграєю злодіїв?". Хто каже, що поза політикою - демонструє свою байдужість до злочинів, порушення законів та є співзлочинцем. Неможна злочини прикривати любовю!

Сьогодні Церква не може залишатися осторонь коли йде боротьба за справедливість. Оскільки соціальну справедливість створює політика, то Церква, зі своєї сторони, має освітити світлом Євангелія ці питання. Офіційне вчення Церкви щодо цього висвітлено в енцикліці "Gaudium et Spes".

Прощення кривдника та злочинця має настати за умови:
1. Жертва особисто має пробачити;
2. Прощення має відбутися після справедливого осуду злочинця суспільством;
3. Злочинець має вибачитися та проявити, що усвідомив свою провину

Прикладом вибачення є Німеччина. Німці спочатку вибачився за злочини нацистів і лише тоді розпочався процес примирення з Польщею, Францією та іншими країнами.
 
Ненависть народів до німців тривала довгі роки, але це не заважало країні розвиватися, вести активну політичну та міжнародну діяльність. Рани не загоюються швидко. Сьогодні я переконаний, що наші кривдники розуміють, що чинять. В Росії є відсоток громадян, які не усвідомлюють через пропаганду, що діють, але більшість розуміють. Зміни імперського, загарбницького мислення на людське можливе буде після зміни політичного устрою в самій РФ. 

Отже давайте покроково, щодо пробачення:
1. Спочатку ми маємо перемогти окупанта;
2. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо
3. Усвідомлення що вони вчинили злочин;
4. Розкаяння;
5. Примирення;
6. А лишень тоді ПРОЩЕННЯ!

Бо не може бути примирення зі злом злочинця, який потім вчинить ще більше зло. Непокаране зло буде повторюватися. Примирення та прощення має бути добром, а не акцією примирення зі злом бо тоді народиться ще більше зло.

Складається враження, що у Ватикані є свій, дивний погляд на поняття примирення, який вони раніше проеціювали на воєнні дії в Африці між племенами...

Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського, отець Петро Балог.

Слухати інші програми

Відгуки

Невизначена втрата. "Через не хочу та не можу дбайте про себе", - отець Діонісій Дьяченко

Невизначена втрата. "Через не хочу та не можу дбайте про себе", - отець Діонісій Дьяченко

Про переживання горя та невизначену втрату слухайте у програмі Люди Справи. Гість прямого ефіру - ієрей Діонісій (Денис) Дьяченко, священик Православної Церкви України, військовий капелан Національний академії Державної прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького.
"Він розіп'яв себе в сповідальниці", - катехеза про св.Леопольда Мандича

"Він розіп'яв себе в сповідальниці", - катехеза про св.Леопольда Мандича

Брат-капуцин Віктор Дешук під час ранкової катехези знайомить слухачів Радіо Марія з постаттю святого Леопольда Мандича.
"Ціла історія святої Терези Великої - це молитва", - о.Віталій Козак

"Ціла історія святої Терези Великої - це молитва", - о.Віталій Козак

Отець Віталій Козак продовжує цикл катехез під назвою "Історія дружби". Священник розповідає про досвід молитви святої Терези Авільської. Дослідники життя  Терези виділяють три етапи її переживань. Перший - "спонтанність і відкритість", другий - "неприйняття і конфлікт", і третій - "гармонія зустрічі". 
Як відчути Божу любов?

Як відчути Божу любов?

Отець Леонід Михалець говорить про Божу любов.
"Багато людей вивчили дорогу до костелу, але не стали на шлях до вівтаря", - отець Андрій Немченко

"Багато людей вивчили дорогу до костелу, але не стали на шлях до вівтаря", - отець Андрій Немченко

Про те, як виконати волю Божу розповідає отець-францисканець Андрій Немченко - вікарій Одеського катедрального собору Успіння Пресвятої Діви Марії. "Нещастя - наш вчитель, а призначення - вічність".