Різдво Христове – таємниця розарію і взагалі одна з найглибших тайн Божої дії перетворюється виключно на веселе свято з колядками та щедрівками, традиційною кутею та новорічною ялинкою. В багатьох країнах Західної Європи пропонується навіть не вживати цю назву – Різдво, а говорити лише про зимовий відпочинок під радісні дзвіночки доброго Санти. А де Різдво, де народження Божого Сина? Що для християнина означає поява на світ Христа? Про що ми роздумуємо, молячись розарій? Отець Олексій Самсонов пропонує зупинитись і розважити у катехизі над «прописною істиною» нашої віри. І це він робить цікаво, глибоко, нестандартно.
Різдво Ісуса Христа за описом святого євангеліста Луки розпочинається словами «за часів правління кесаря Августа». Бог приходить в історії, Передвічний Господь з’являється в часі. Момент Його появи на землі можна документально зафіксувати, так само в житті кожного християнина є момент істини: навернення. Спаситель народжується в Ізраїлі, в Юдеї. На той час це була одна з окраїн великої Римської імперії. Чому Бог не розпорядився, щоби Ісус народився в центрі – в Римі, в сім’ї аристократа? Дійсно, Бог дивиться не так, як людина… Тому не дивуйтеся, якщо паростки віри з’являються у вашому серці. Навіть, якщо ви не вважаєте себе мудрим, сильним, розумним і достойним. Бог вибирає окраїну, а не центр. Бог вибирає простих.
Чому Господь, який винятково любить Діву Марію, її чоловіка Йосипа і врешті решт свого Сина – Ісуса Христа, дозволяє на такі складні, незручні, некомфортні умови. Жінка, на останньому місяці вагітності долає сто кілометрів на осляті, трясучись по гористих дорогах Юдеї, народжує свого Сина не в заїзді, а в стайні, кладе свого Сина в ясла вола чи осла. Часто нас супроводжують труднощі, і ми звертаємось до Бога зі словами: «Ти мене не любиш. Чому таке допустив?» Але підносячи обличчя до Неба з бажання промовити таке молитовне звернення, можна згадати Діву Марію, Йосипа та Ісуса.
В Біблії немає зайвих і випадкових слів. Все в Біблії щось означає. Чому Ісус народжується в місті Вифлеєм, в Юдеї, а не в Назареті, в Галілеї? Чому Господь згадує, що це місто Давида? Етимологія слова Вифлеєм («Бет Лехем») веде нас до перекладу – «дім хліба». Пам’ятаємо, що в Писанні слово «хліб» використовується в символічному значенні – Боже Слово. Ісус про себе говорить, що Він є хліб, який зійшов з небес. Ісус народжується в «місті хліба», в середовищі Слова. Ісус не може народитися в сім’ї, де не читається Боже Слово регулярно і вдумливо. Тобто, можете залишатися при думці, що Ісус живе «у вашому серці», але якщо ви не читаєте Боже Слово, то це ілюзія. Ісуса немає там, де немає Божого Слова.
В пророцтвах Старого Завіту, в книзі пророка Міхея говориться, що Спаситель з’явиться у Віфлеємі. А що змусило Йосипа та Марію піти у Вифлеєм? – Наказ Августа. Тобто Господь для сповнення Своєї обітниці використовує накази язичницького імператора. Так само в моєму житті Бог може використовувати різні обставини, які видаються мені аж так далекими від чогось насправді Божого. Уявіть собі, що Господь може використовувати накази вашого керівника, навіть якщо він є невіруючим, навіть, якщо ці накази є нестерпними.
В описі Євангелія від Матея і від Луки ми можемо натрапити на описи родоводу Ісуса Христа. Початківці в читанні Писання можуть делікатно оминати ці рядки, вважаючи їх сухими, нудними і непотрібними. Я маю на увазі родовід Христа. Але чому Бог про це говорить на початку Євангелія? Для юдейської традиції розказати про свій родовід, це ніби поділитися найглибшим у своєму житті, оскільки євреї ототожнювали себе зі своїм родом. Відповідно, якщо ми читаємо родовід нашого Господа на самому початку Євангелія, це свідчить, що Він є щирим з нами від самого початку. Він відкриває перед нами усе. Не вірите? В описі видатних пращурів Ісуса ми можемо знайти і Рагав, яка була повією, там і вбивця Давид, і брехун Яків, і боягуз Авраам, який залишав свою жінку іншим чоловікам, щоби врятувати себе, і зґвалтована Версавія, і спокушений Вооз, і спокусниця Рут… Кого там, в родоводі тільки немає. Ісус відкриває все перед тобою, тому не бійся і ти відкрити перед Ним своє серце.
Того часу Ісус сказав своїм учням: «Ви чули, що було сказано: “Око за око і зуб за зуб”. А Я кажу вам: не противтеся злому; але якщо тебе хто вдарить у твою праву щоку, підстав йому й другу. А тому, хто хоче з тобою судитися і забрати в тебе одяг, віддай йому й хітон. Якщо хто примушуватиме тебе пройти одну милю, йди з ним дві. Тому, хто просить у тебе, дай; і від того, хто хоче в тебе позичити, не відвертайся».
Біля Ісусового хреста стояли Його мати, сестра Його матері, Марія Клеопова, і Марія Магдалина. Побачивши матір і учня, який стояв поряд і якого любив, Ісус промовив до матері: «Жінко, ось твій син!» Потім звернувся до учня: «Ось твоя мати!» І від тієї години взяв її учень до себе. Після цього, знаючи, що все вже завершилося, каже Ісус, аби довершилося Писання: «Прагну!»
Того часу, підвівши очі до неба, Ісус молився і казав: «Отче Святий, збережи їх у Твоє Ім’я — тих, кого Ти Мені дав, — щоби були одне, як і Ми. Коли Я був з ними, Я оберігав їх у Твоє Ім’я, — тих, кого Ти Мені дав, — і Я їх зберіг, і ніхто з них не загинув, крім сина погибелі, щоби сповнилося Писання. Нині ж до Тебе Я іду, і кажу це у світі, щоб вони мали Мою радість, виповнену в них.
Того часу учні сказали Ісусу: «Ось нині відкрито говориш і жодної притчі не розказуєш. Тепер знаємо, що Ти знаєш усе і не потребуєш, щоби хтось Тебе запитував. По цьому віримо, що Ти вийшов від Бога». Ісус відповів їм: «Тепер вірите? Ось надходить година, ба, вона вже прийшла, що розбіжитеся кожний до свого, а Мене самого залишите. Та Я не сам, бо Отець зі Мною. Це Я сказав вам, щоб у Мені ви мали мир. У світі зазнаєте скорботи, але будьте відважні: Я переміг світ!»
Того часу Ісус сказав своїм учням: «Воістину, воістину кажу вам, що ви будете плакати й ридати, а світ буде радіти; ви будете сумувати, але ваш смуток обернеться на радість. Жінка, коли родить, має смуток, бо прийшла її година. Коли ж народить дитину, то вже не пам’ятає скорботи через радість, що народилася людина на світ. Тож і ви нині маєте смуток, та Я знову побачу вас, і зрадіє ваше серце, і вашої радості вже ніхто не забере від вас. І того дня не будете в Мене нічого запитувати».