Ранкова молитва
Меса
Дитяча катехиза
Житія святих
Годинки
Молитовна лінія
Розарій
У ваших намірах
Житія святих
Катехиза
Ангел Господній
Розарій
Свята Літургія з церкви Різдва Богородиці (Львів)
Пісня Перемоги
Коронка до Божого Милосердя
Молитовна лінія
Дитяча катехиза
Катехиза
Дитяча молитва
Дитяча катехиза
Я прийшов до психології у зрілому віці. Це було не випадкове рішення - скоріше, наслідок тривалого внутрішнього шляху: періоду навернення, зростання, життя у спільноті, зокрема в "Домашній Церкві", й поступового усвідомлення, що людину неможливо зрозуміти тільки ззовні. Лише тоді я розпочав вивчення академічної психології - з усвідомленням її глибини, обмежень і потенціалу.
Парадоксально, але багато знань, які сьогодні подаються в університетських курсах, я вже зустрічав раніше - у творах святих отців, у традиції християнського духовного життя. Виявляється, духовні вправи, практика чування, молитви, очищення серця існували задовго до того, як з'явилась сама академічна наука психологія.
Тут варто згадати: психологія як наука формувалася в атеїстичному середовищі. Не дивно, що на початку вона сприймалася як ворожа до релігії. Відомо, наприклад, що Зігмунд Фройд вважав віру проявом неврозу. Тож для віруючих людей довгий час навіть відвідини психолога викликали внутрішній спротив.
Проте час минає - і погляди змінюються. Психологія почала відходити від спрощеного підходу типу «стимул - реакція» до усвідомлення: людина - це не лише сума поведінкових рефлексів. З’явилися когнітивні школи, а нині - нові течії, які визнають: є в людині щось більше, ніж свідомість, - внутрішній духовний вимір.
Коли читаєш праці святих отців, наприклад Ісаака Сирина або Євагрія Понтійського, розумієш: те, що сьогодні називається «усвідомленістю» чи «спостереженням за думками», уже тоді мало глибоке осмислення. Євагрій говорив про «вісім помислів», із якими треба боротися. Він фактично є одним із перших християнських психотерапевтів. У його працях ми бачимо заклик до «чування» - пильної уваги до свого серця, думок, внутрішнього стану.
Сучасна психологія також прийшла до цього. Сьогодні одним із найпопулярніших підходів є майндфулнес (mindfulness) - практика зосередженості на теперішньому моменті, на своєму диханні, на вміннях відсторонюватися від хаотичних думок. Це справді працює. Знижується рівень стресу, нормалізується тиск, стабілізується емоційний стан. Але цікаво: це не нове відкриття. Це те, що Церква практикує століттями - через мовчазну молитву, ісусову молитву, lectio divina.
На жаль, більшість наукових досліджень зосереджена на буддійських чи нейтральних техніках. Наприклад, щороку публікується понад 20 000 досліджень про ефективність технік mindfulness, медитацій і практик з йоги. А дослідження про християнську молитву - одиниці. Чому так? Тому що згадка про Бога стає перешкодою для академічної спільноти.
Це пояснює, чому буддійські техніки популярні: вони не мають теїстичного елементу. Буддизм - це, по суті, релігія без Бога. Його філософія ґрунтується на ідеї, що світ є злом, і потрібно відірватися від нього, розчинитися в «нірвані» - у порожнечі. Християнство ж каже зовсім інше: світ створений добрим, людина створена доброю, але зранена гріхом. І наше завдання - не втекти, а зцілитися. Не загубити себе, а віднайти в Христі.
У цьому й полягає головна різниця. І саме тому важливо, щоб християнська духовна практика знову повернулася в поле зору психології. Вона має величезний потенціал. Христос - це Той, хто зцілює глибини душі. І вчення святих отців є скарбницею знань про людську психіку, яка ще чекає на своє переосмислення.
Ми маємо, що запропонувати. У нашій традиції є все необхідне - і глибина самоспостереження, і методи внутрішньої трансформації, і досвід спокою, миру, любові. Справжня психологія починається там, де починається уважне серце. І тиша, в якій чутно голос Бога.
Християнський практичний психолог, заступник голови Української асоціації християнської психології Мирон Шкробут.
Член спільноти «Анонімні алкоголіки» та один із ідейних засновників групи «Військові Анонімні Алкоголіки України», військовослужбовець запасу Ярослав.