Слухати Радіо

10:30

У ваших намірах

В ефірі

Житія святих

11:20

Катехиза

12:00

Ангел Господній

12:20

Хресна Дорога

13:00

Свята Літургія з церкви Різдва Богородиці (Львів)

14:00

Денний ефір

15:00

Коронка до Божого Милосердя

15:10

Молитовна лінія

15:20

Дитяча катехиза

15:45

В Родині Радіо Марія

16:00

Катехиза

16:45

Дитяча молитва

17:00

Дитяча катехиза

17:10

Новини

17:20

Голос народу, голос Божий

17:45

Літургія годин (Бревіарій)

18:00

Св.Літургія з Катедри св. Олександра (Київ)

19:00

Молитовна лінія

20:00

Заклик до Бердичівської Богородиці (Наживо)

Галицько-Волинська держава та початок захоплень території України іноземними державами

Створено: 2020-06-25 00:00:00
Програма: Magistra vitae

Долучаємося до подій української історії періоду XIII ст. разом з істориком, викладачем, дослідником Юрієм Комаровим в програмі Magistra vitae.

Репродукція одного із зображень князя Данила Романовича

Після доби роздробленості Руси, утворення Київського, Волинського, Галицького, Переяслівського, Чернігівського князівств, у 1199 р. волинський князь Роман Мстиславович приєднав Галичину і утворив єдине Галицько-Волинське князівство. Особлива увага в розмові стосувалася постаті князя Данила Романовича (1238-1264) в контексті приєднання Київського князівства, зв’язків з Заходом й Римом, боротьбою з монголами та отриманням корони від Папи. Його правлінню передувала жорстока боротьба за владу в Галицькому князівстів, до якої були залучені руські князі, королі Угорщини, Польщі.

Далі вміщені матеріали, які в програмі були висвітлені фрагментарно, зважаючи на обмаль часу.

Поки мешканці Русі опановували нову історичну даність, в далеких монгольських степах сформувалась нова руйнівна сила, умовно названа татаро-монголами, яка, як смерч, у 1237-1240-х роках прокотилась нашими землями, а у 1241-му вдерлася до Польщі, Угорщини, Чехії, Словаччини, Трансільванії.

Продовжувати наступ до Європи кочовики поки що не стали, встановивши 238-річне принизливе іго на землях Русі.

Налякані володарі Заходу, постійно відчуваючи загрозу, звернули свої погляди на потужну духовну і політичну силу – Апостольський Престол в особі Папи Іннокентія ІV, який саме у ці грізні часи оголосив у 1245-му році скликання І Ліонського Вселенського собору.

На Схід були надіслані різні посольства. До Візантії та інших християнських патріархатів – з метою запросити до участі в роботі собору якомога більше ієрархів Церкви та виробити спільні рішення не тільки щодо доктринального порозуміння, а й визначитися з обороною проти мусульман в Малій Азії. Щоб зібрати побільше інформації про монголів та їхню завойовницьку політику, до Великої Орди за дорученням Папи відправився францисканець Плано-Карпіні, який у 1247-му році двічі зупинявся в Галицько-Волинському князівстві по дорозі в Орду та на зворотному шляху до Європи.

Князь Данило Галицький, вимушений отримувати принизливий ярлик на княжіння від татар, просив про допомогу Папи у боротьбі з Ордою та погоджувався на переговори з Римом щодо визнання зверхності Апостольського престолу.

Трагедія церковного розколу 1054-го року не ліквідувала остаточно зв’язки руських князівств із Заходом, в містах існували католицькі громади, працювали місіонери, зокрема, в Києві – домініканці (змушені, правда, його покинути під час монгольської навали 1240-го року). Відомий лист Папи Григорія ІХ (1227-1241) до неназваного “короля Русі”, в якому Папа турбується про душпастирство серед вірних латинського обряду та призначення для них латинського єпископа.

Підлягаючи канонічно Константинопольському патріархату, руська церква після розриву Візантії з Римом не зважаючи на тиск грецьких ієрархів, не прийняла жодних постанов, які заявляли б про розрив з Католицькою Церквою. Руський архієпископ Петро Атерович навіть став учасником Ліонського собору та надав інформацію отцям Собору про татар, їх військо, тактику і плани, так як місія Плано-Карпіно ще не повернулась з Орди. Ґрунтовні відомості архієпископа Петра вплинули на постанову Собору про організацію антитатарського опору, який повністю взяла на себе Римська курія.

По суті в цей складний для України-Руси період Рим приділяв східним проблемам значно більше уваги, ніж ослаблена Константинопольська патріархія Київській митрополії. Тому політичні і церковні переговори між Іннокентієм ІV та Данилом Галицьким просувались швидко.

В травні 1246 р. князь Данило в папському листі, що в ті часи мав значення політико-правового акту, іменується “світлим королем Русі”, а його держава приймається під “опіку Святого Петра”.

На Південно-Західну Русь було вислано окремого легата та постійну домініканську місію. У 1247-му році сторони прийшли до згоди і в релігійному порозумінні: Руська церква перебуватиме у єдності віри, яку проповідує і зберігає Римська Церква; Папа гарантує збереження особливостей візантійського обряду, слов’янської літургії та звичаїв, які не є супротивні Католицькій церкві.

Князь Данило очікував отримати від Заходу відчутну військову допомогу для визволення Русі від монголів.

Плани Римської курії щодо створення всеєвропейської коаліції для війни з монголами реалізувати не вдалось, ідея хрестового походу, оголошена Папою, не була підтримана західноєвропейським рицарством, тож і проект поєднання церков втратив в очах Данила політичний інтерес і в життя запроваджений не був.

Прийняття князем Данилом королівської корони від Папи у 1253 р. ставило його в один ряд з іншими володарями християнської Європи, але зовсім не допомагало у боротьбі із татарами, з якими Русь залишилася по суті на одинці.

Поступово були залишені “зносини з Папою, тим більше, що ті переговори про прилучення українців до католицької церкви будили невдоволення серед громадянства” (Грушевський М. Ілюстрована історія України. – К.,1992. – С.125).

Протестантизм в Україні в 20-30-х роках ХХ століття

Протестантизм в Україні в 20-30-х роках ХХ століття

Увазі наших слухачів пропонуємо другу програму історичного циклу Magistra vitae, присвячену протестантським церквам 20-30 рр. ХХ століття. Гостем ефіру є історик, релігієзнавець, викладач Таврійського християнського університету Владислав Федюк
2025-11-24 00:00:00
«Найважливішою є духовна формація», – отець Руслан Михалків

«Найважливішою є духовна формація», – отець Руслан Михалків

У програмі «Покликані до служіння» отець Руслан Михалків, ректор Вищої духовної семінарії Пресвятого Серця Ісуса Київсько-Житомирської дієцезії, розповів радіослухачам про життя семінарійної спільноти сьогодні.
2025-11-12 00:00:00
«Вдячний усім, хто боронить нашу країну. Завдяки їм ми можемо працювати», – о. Сергій Захарченко (OMI)

«Вдячний усім, хто боронить нашу країну. Завдяки їм ми можемо працювати», – о. Сергій Захарченко (OMI)

Гостями програми «Покликані до служіння» стали представники Католицького Медіа-Центру та Телебачення Віковічного Слова (EWTN) — отці-облати (Місіонери Облати Непорочної Марії) о. Сергій Захарченко, директор, та о. Лукаш Орловський, технічний директор.
2025-10-28 14:00:00
Протестантизм в Україні: 1917 – 20-ті рр. ХХ століття

Протестантизм в Україні: 1917 – 20-ті рр. ХХ століття

В програмі Magistra vitae разом з нашими слухачами розглядали події історії нашої Батьківщини до початку другої світової війни. Однак, поза нашою увагою залишилась історія розвитку, становлення, боротьби, страждань, віри різних конфесій християнських церков. В цій програмі спілкуємося з Владиславом Федюком, істориком, релігієзнавцем про протестантизм в Україні в 20-х рр.

2025-10-07 14:09:00
Покликані до служіння: «Молимося і розпочинаємо», – отець Руслан Михалків

Покликані до служіння: «Молимося і розпочинаємо», – отець Руслан Михалків

У програмі «Покликані до служіння» з отцем Русланом Михалківим, ректором Вищої Духовної семінарії Пресвятого Серця Ісуса Київсько-Житомирської дієцезії, говорили про початок нового навчального року та ті зміни, які відбулися з часу останньої зустрічі зі слухачами.

2025-09-24 00:00:00