У нас жодним чином не виникає сумнівів у питанні, ба навіть питання не виникає чи були Марія та Йосип поганими чи добрими батьками, коли загубили Ісуса в храмі. Чому? Варто було би поставити таке питання… Адже вони цілий день йшли дорогою до Назарету і не помітили, що з ними немає сина? Хлопцеві 12 років, Він залишається три дні без догляду, без відому батьків у великому та незнайомому місті. Як це сприймати? Який урок сучасні батьки можуть винести з поведінки Марії та Йосипа. Яка таємниця (та й ще радісна) ховається в описі «підліткових проблем» нашого Господа?
Слухайте на «Радіо Марія» ефір з отцем Олексієм Самсоновим із циклу катехиз про тайни святого розарію.
Що означає слова «зазвичай» ходили у храм на свято? Дуже часто ми, віруючі, за традицією, за звичаєм ходимо в храм Божий. Традиція, звичай ходіння у храм – це погане чи добре? Чому в Євангелії від Луки ми не знаходимо слів Діви Марії під час паломництва: «Ісусе, не ходи туди, Ісусе іди гарненько?» І як оцінювати втрату Ісуса? Чому тільки після цілого дня паломництва свята родина з Назарету помітила, що сина, маленького хлопця немає? Цікаво, що спочатку Ісуса шукали серед близьких, рідних та знайомих, але потім, зневірившись, повертаються до Єрусалиму, ідуть до храму. Опис «проблеми виховання» багато може сказати в духовному сенсі. Адже ми шукаємо чогось життєво цінного для нас (Ісуса) спочатку серед людей, серед близьких, і аж потім, не знайшовши істини серед них, – ідемо в Єрусалим, входимо в брами храму, в молитву, в глибокий контакт з Богом. Але різниця між нами і батьками Христа полягає в тому, що Марії та Йосипові було потрібно лише один день, щоби збагнути істину, а ми нерідко лише в кінці життєвого шляху перестаємо шукати Ісуса серед натовпу. Чому Ісуса шукали аж три дні? В чому символіка цієї цифри? Дивує також збіг, що три дні Йона провів в череві кита, а Ісус – в печері перед Воскресінням. Дивний збіг обставин, а можливо алюзія на страждання Ісуса і перебування в печері. Через три дні Марія та Йосип знайшли Ісуса в храмі, і через три дні після смерті кожен з нас може віднайти в своєму серці храм Святого Духа.
Цікавий діалог відбувся між Марією та її Сином: «Чому Ти нам таке заподіяв? – Мені треба бути при справах Мого Отця». Насправді Марія також перебуває в пошуці, вона намагається зрозуміти чому в її житті таке сталося. Марія зображена в динаміці, в розвитку, власне як і її Син «зростав літами та мудрістю». Сьогодні ми розважаємо ці події як радісні таємниці розарію. Я думаю, що після трьох днів пошуку Ісуса, радості було небагато. Був відчай. Куди ділася дитина? Принаймні, кожен нас реагував саме таким чином. Навіть в житті Марії траплялися ситуації, коли Ісус був втрачений. Тому, коли ми почнемо занепадати на дусі і будемо думати, що Бог нас покинув, Ісус «вивітрився» з нашого серця – згадаймо Марію, вона також переживала страждання втрати близькості з Христом.
Ісусову відповідь вона не розуміє, але розважає. Якщо ми не розуміємо Божого Слова, коли читаємо Євангеліє, не варто знеохочуватися, адже навіть Марія, будучи Матір’ю «Воплоченого Слова» не всі Його слова розуміла, але роздумувала. Тож, хай роздуми не полишать нас і під час молитви розарію, коли доберемося до п’ятої таємниці – віднайдення Ісуса Христа у храмі.
Того часу Ісус, споглядаючи, побачив тих, які кидали свої багаті дари до скарбниці. Помітив і одну убогу вдову, яка вкидала туди дві лепти, і сказав: «По правді кажу вам, що ця бідна вдова більше від усіх кинула, бо всі ці зі свого достатку кидали в дар, а вона зі своєї нужденності вкинула увесь свій прожиток, який мала».
Отець Олексій Самсонов в катехезі присвяченій Пресвятій Богородиці пояснює найголовніші ідеї святого Людовіка Марія Гріньйона де Монфора. Посвячення себе Діві Марії - це не побічна стежка й не окрема духовність, а глибока євангельська правда: Бог прийшов до нас через Марію, і ми найпевніше приходимо до Нього тим самим шляхом. Марія відкриває людині серце Ісуса, допомагає приймати Його волю і зростати в довірі, смиренні та любові.
Того часу, коли Ісус наблизився і побачив місто Єрусалим, то заплакав над ним, кажучи: «Якби ти зрозуміло у цей день, що потрібне для твого миру! Тепер же це сховано від очей твоїх. Адже прийдуть на тебе дні, – і твої вороги оточать тебе загородою, візьмуть тебе в облогу, тіснитимуть тебе звідусіль, повалять на землю тебе й твоїх дітей у тобі, не залишать каменя на камені в тобі, бо не зрозуміло ти часу своїх відвідин».
Того часу Ісус промовив до своїх учнів: «Неможливо, щоби спокуси не прийшли, та горе тому, через кого вони приходять! Йому було б краще почепити собі довкола шиї жорновний камінь і бути вкинутим в море, ніж щоби спокусив одного з цих малих. Зважайте на себе!
Коли згрішить твій брат, – докори йому, а коли покається, – прости йому. І якщо сім раз на день згрішить проти тебе і сім разів на день звернеться до тебе, кажучи: „Каюся!” – прости йому».
І сказали апостоли Господу: «Додай нам віри!» А Господь промовив: «Коли б ви мали віру, хоч як гірчичне зернятко, і повеліли б цій смоковниці: „Будь вирваною з корінням і стань посадженою в морі!” – то послухала б вас».
33 - денні приготування до повної пожертви Ісусові за святим Людовиком Марією Гріньйоном де Монфором. Отець Олексій Самсонов в катехезі пояснює католицьку традицію віддання себе Пресвятій Богородиці.