Новини
Голос народу, голос Божий
Літургія годин (Бревіарій)
Трансляція святої Меси із Катедрального собору Успіння Богородиці (Одеса)
Молитовна лінія
Заклик до Бердичівської Богородиці (Наживо)
Вечірній ефір
Катехиза
Слово на кожен день
Літургія годин (Бревіарій)
Розарій
Катехиза
Розмова з Патріархом
Духовні читання
Катехиза
Меса
Розарій
Коронка до Божого Милосердя
Святий дня
Молитва
Я народився на заході України, в мальовничому місті Борщів Тернопільської області — тоді ще районному центрі. Моє дитинство минало у звичайній, простій, але працьовитій родині. Мама працювала бухгалтером, тато — на тракторі та екскаваторі, переважно на цукровому заводі. Однак саме неформальна частина виховання, наші родинні зв’язки, сильно вплинули на мене — я ще застав двох бабусь, двох прабабусь і дідуся. Це були люди, які не лише передали мені віру, але й знали історію, бо самі пережили Австро-Угорщину, Польщу, СРСР, а тепер — незалежну Україну. Прапори змінювались, але родинна пам’ять — залишалась.
Пам’ятаю особливо мою прабабцю, у якої в одній кімнаті була справжня "домашня церква". Коли комуністи закрили святині, наші бабці прийняли до себе додому все, що лишилося з храму — і тримали це аж до Незалежності. Може, саме тоді, ще хлопцем, коли я приїздив до неї на канікули, в мені зародилась перша думка про покликання. Але першою мрією — щирою, дитячою — було стати пастухом. Бо в селі було зелено, просторо, були тварини, і якесь особливе відчуття гармонії з природою.
Моє духовне життя розвивалося поступово. Я був міністрантом, лектором у костелі — служив кільканадцять років. Це дозволило мені глибше зрозуміти церкву зсередини. Нашу парафію вели отці міхаліти, також були сестри, які навчали релігії, організовували зустрічі — це формувало мою віру і характер. Особливо запам’яталася участь в оазі — це була жива спільнота, де ми молилися, роздумували над Божим словом, вчилися довіряти одне одному.
Проте була й криза віри. Коли навчався в сільськогосподарському технікумі, почав ставити глибокі запитання: “А якщо Бога немає? Може, це все лише традиція, бо так вірили дідусі й бабусі?” Але відповідь прийшла — сенс життя полягає в тому, щоб цінувати життя, жити повноцінно й передавати його далі. І якщо Бога немає, тоді все втрачає сенс.
Пізніше я почав їздити на реколекції до отців Капуцинів у Вінниці, Шепетівці, Старокостянтинові. Особливо вплинув на мене отець Блажай. Завдяки йому я зрозумів три речі. Перше — Церква є помісна, вона для всіх: там служили поляки, але молилися українською, з українським прапором. Друге — спільнота надзвичайно важлива, бо людина не може жити наодинці. І третє — Господь Бог не є абстрактною енергією чи набором правил. Він — жива Особа. З Ним можна мати стосунки, Йому можна довіряти, Його можна любити.
Була в моєму житті і молода дівчина, з якою ми зустрічалися близько трьох років. Вона теж думала про монаше життя. Я тоді переконував її залишити цю ідею: “Закінчи школу, здобудь професію, якщо бажання залишиться — тоді йди”. Вона мене послухала, а потім усе ж не пішла в монастир. А я — пішов. Після технікуму я відчув глибоке переконання, що любов до Бога — це щось більше, ніж просто людські почуття, і що життя вічне важливіше за матеріальне.
Мені також допомогла сповідь у Зарваниці, де отець-василіянин сказав: “Якщо хочеш служити Богові — дивися тільки на Нього. Не вправо, не вліво. Не на тих, хто блищить, і не на тих, хто тебе згіршує. Дивись на Христа — і будеш Йому вірний”. Це слова я ношу в серці вже понад 30 років.
Я навчався у Кракові, у Польщі. Нас було 16 хлопців — 15 поляків і я, один з України. Це був великий дар: навчатися в королівському місті, відкривати харизми інших згромаджень, але найважливіше — змінюватися самому. Спершу хочеш навернути світ, потім — свою парафію, а згодом розумієш: найбільше завдання — навернути себе.
Більшість мого життя я служив у Польщі — це вже 25 років. Працював із дітьми, у світлицях для багатодітних родин, у дитячих будинках, був волонтером, вихователем, віце-директором, а згодом і директором. Цей досвід для мене дуже цінний. Я зрозумів, що мені ближче активне служіння, ніж контемплятивне монаше життя — тому що я люблю бути серед людей, люблю працювати з молоддю.
Коли ж почалася повномасштабна війна — я не міг залишитися осторонь. Три дні я не міг ні їсти, ні пити, ні спати. Усе боліло — фізично, душевно. Але я зрозумів: боятися — значить допомагати ворогу. І якщо страх є — його треба скерувати у дію. Я згадав свого двоюрідного брата Володимира, який залишив усе — квартиру, машину, наречену — і поїхав на фронт. І згадав свого дідуся Івана, якого заслали на Сибір. Йому було гірше, бо не було вільної України. А я маю змогу боротися за свою державу, за свою землю, і я не міг дозволити собі просто сидіти та дивитись на це з екрана.
Найбільший страх у той момент — що я не встигну, що кордон закриють, що вже буде пізно. А страхи на фронті — інші. Там усе інакше.
І знаєте, роль наставника в цьому всьому надзвичайна. Ми не ізольовані острови. Ми бачимо Бога через образ батька, через людей, які нас супроводжують. Наставник не повинен бути ідеальним. Але він має бути щирим, вірним і служити не людям — а Богові. Саме такі люди, навіть суворі й прямолінійні, змінюють життя.
Якщо хтось сьогодні думає про покликання, про монаше життя - раджу не боятися. Шукайте Господа, шукайте спільноту, шукайте наставника. І якщо прагнення щире — воно не мине. А якщо не ваше — то й краще дізнатися раніше. Але ніколи не бійтеся зробити крок — бо Господь завжди поруч. Не енергія, не закон, не ідея — а Особа Яка чекає.
Капелан військової лікарні отець Михайло Прокопів. Згромадження Святого Архангела Михаїла.