Слухати Радіо

13:00

Трансляція Літургії із Собору Успіння Пресвятої Богородиці (м.Чернівці)

В ефірі

Денний ефір

15:00

Коронка до Божого Милосердя

15:10

Молитовна лінія

15:20

Дитяча катехиза

15:45

В Родині Радіо Марія

16:00

Катехиза

16:20

Голос народу, голос Божий

16:45

Дитяча молитва

17:00

Молитва

17:45

Літургія годин (Бревіарій)

18:00

Свята Літургія із храму св. Мартина (Мукачево)

19:00

Молитовна лінія

20:00

Заклик до Бердичівської Богородиці (Наживо)

21:00

Вечірній ефір

22:00

Катехиза

23:00

Слово на кожен день

23:50

Літургія годин (Бревіарій)

00:00

Розарій

00:30

Катехиза

Прощення ворогів. "Злочинці мають понести справедливе покарання. Однак ми особисто, самі, маємо пробачити... без посередників", - отець Петро Балог

Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського, отець Петро Балог. "Давайте покроково, як має відбутися пробачення росіян. Спочатку ми маємо перемогти окупанта. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо. Далі їхнє усвідомлення, що вони вчинили злочин і розкаяння. За цим МОЖЕ відбутися примирення. А лише тоді на суспільному рівні - ПРОЩЕННЯ. На особистому ж рівні, прощення - це особиста справа кожного українця. Християнство до цього заохочує, змусити ж ніхто не може".

Сьогодні ворог вбиває людей, руйнує домівки та створив масштабний екоцид в Україні. То як християнам, практикувати прощення та примирення в умовах війни? Деякі європейці, які втомився від війни в Україні вважають, що вона (війна) має вже закінчитися, а Українцям пора йти на примирення з окупантом. Давайте розберемося в темі примирення та пробачення.

Тема прощення постійно звучить в християнському середовищі.
Наприклад, в Ісуса Христа запитували скільки разів варто прощати ближнього? Він на це відповів, що пробачати потрібно не 7 разів, а 70 по 7, тобто постійно. Також у молитві "Отче наш" ми молимося словами: "І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим"... Окремої уваги, в цьому контексті, заслуговує смерть Ісуса на хресті де Він молиться словами "Отче прости їм бо не відають, що роблять", а вже потім смерть Стефана стала яскравим прикладом цього. Також, Святе Письмо постійно закликає пробачати інших. 

Діяння прощення означає волю зкривдженного пробачити кривдника. Тобто - це конкретне рішення. Тут ми входимо в доктрину Церкви де в численних енцикліках Пап говориться про пробачення. Однак, прощення, з іншої сторони, означає також справедливе навернення кривдника. 

Сьогодні пробачення - це виклик кожному, адже ми переживаємо гнів, ненависть, біль та образу. З такими емоціями це зробити нелегко...  Але злочинець має понести справедливе покарання, однак ми особисто, самі, маємо виразити пробачення без посередників.

Тома Аквінський говорить про милосердя, яке повязує з даром Духа Святого - даром ради. Цей дар дозволяє нам приймати правильні рішення. Тобто, пробачення може бути свідомим, вільним, добровільним, але не видавленим із нас через тиск. Божа справедливість також завжди поєднується з милосердям. Зауважу, що справедливість важлива для суспільства і саме тому Церковна проповідь милосердя не повинна перекреслювати суспільну справедливість. Як слушно запримітив Святий Августин: "Чим є держава позбавлена справедливості, як не величезною зграєю злодіїв?". Хто каже, що поза політикою - демонструє свою байдужість до злочинів, порушення законів та є співзлочинцем. Неможна злочини прикривати любовю!

Сьогодні Церква не може залишатися осторонь коли йде боротьба за справедливість. Оскільки соціальну справедливість створює політика, то Церква, зі своєї сторони, має освітити світлом Євангелія ці питання. Офіційне вчення Церкви щодо цього висвітлено в енцикліці "Gaudium et Spes".

Прощення кривдника та злочинця має настати за умови:
1. Жертва особисто має пробачити;
2. Прощення має відбутися після справедливого осуду злочинця суспільством;
3. Злочинець має вибачитися та проявити, що усвідомив свою провину

Прикладом вибачення є Німеччина. Німці спочатку вибачився за злочини нацистів і лише тоді розпочався процес примирення з Польщею, Францією та іншими країнами.
 
Ненависть народів до німців тривала довгі роки, але це не заважало країні розвиватися, вести активну політичну та міжнародну діяльність. Рани не загоюються швидко. Сьогодні я переконаний, що наші кривдники розуміють, що чинять. В Росії є відсоток громадян, які не усвідомлюють через пропаганду, що діють, але більшість розуміють. Зміни імперського, загарбницького мислення на людське можливе буде після зміни політичного устрою в самій РФ. 

Отже давайте покроково, щодо пробачення:
1. Спочатку ми маємо перемогти окупанта;
2. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо
3. Усвідомлення що вони вчинили злочин;
4. Розкаяння;
5. Примирення;
6. А лишень тоді ПРОЩЕННЯ!

Бо не може бути примирення зі злом злочинця, який потім вчинить ще більше зло. Непокаране зло буде повторюватися. Примирення та прощення має бути добром, а не акцією примирення зі злом бо тоді народиться ще більше зло.

Складається враження, що у Ватикані є свій, дивний погляд на поняття примирення, який вони раніше проеціювали на воєнні дії в Африці між племенами...

Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського, отець Петро Балог.

Слухати інші програми

Святий Людовик IX: приклад політики і влади, що від Бога

Святий Людовик IX: приклад політики і влади, що від Бога

"Люди звинувачували Людовика за те, що він був занадто побожним королем", - про святість короля Франції, яка не є випадковою, а формувалася протягом життя виголошує у катехизі о.Віктор Дешук, вікарій парафії Пресвятої Діви Марії Матері Церкви у м.Києві.
2025-08-29 00:00:00
“Церква - це не клерикальна організація, де попереду паровоза стоїть настоятель”, - о.Віталій Козак

“Церква - це не клерикальна організація, де попереду паровоза стоїть настоятель”, - о.Віталій Козак

Кустош Національного Санктуарію Матері Божої з гори Кармель, що в Бердичеві, монах-кармеліт Віталій Козак продовжує цикл програм “Антропологія святої Едити Штайн”. У цій катехезі священник говорить про спільноту віри, тобто Церкву. У загальному контексті цієї науки отець Віталій розглядає Її як родину Божих дітей. 
2025-08-29 00:00:00
Зцілення від наслідків війни: скорбота та відчуття провини

Зцілення від наслідків війни: скорбота та відчуття провини

У продовження циклу катехиз про зцілення у Дарах Святого Духа сьогодні торкнемося таких емоційних наслідків війни, як скорбота та відчуття провини. Отець Юрій Зелінський, брат-капуцин, душпастир парафії Св.Йосифа у м.Дніпро запрошує нас бути ласкавими до себе, шукати та приймати підтримку, коли вона нам потрібна, а також проживати емоції та уміти розпізнавати хибну провину. 
2025-08-26 00:00:00
Велика заповідь: любов як ДНК християнства

Велика заповідь: любов як ДНК християнства

Як виглядало би твоє життя без страху? Що є для тебе противагою йому? Про те, як навчитись проганяти страх та жити у досконалій любові - у катехизі від о.Романа Братковського, священника Донецького екзархату та лідера Харизматичної спільноти "Галілея".
2025-08-26 00:00:00
"Святий Дух єднає людину з Богом!" - отець Міхал Бранкевич

"Святий Дух єднає людину з Богом!" - отець Міхал Бранкевич

Отець Міхал Бранкевич говорить про Святого Духа в контексті Його спільної місії з Ісусом Христом.
2025-08-26 00:00:00