Слухати Радіо

01:10

Розмова з екзорцистом

В ефірі

Духовні читання

02:00

Катехиза

02:50

Біблійні читання

03:00

Меса

03:40

Розарій

04:00

Коронка до Божого Милосердя

04:20

Святий дня

05:00

Молитва

06:00

Дитяча катехиза

06:20

Житія святих

06:50

Ранкова молитва

07:00

Меса

08:00

Дитяча катехиза

08:10

Житія святих

08:30

Годинки

09:00

Молитовна лінія

10:00

Розарій

10:30

У ваших намірах

11:00

Житія святих

Прощення ворогів. "Злочинці мають понести справедливе покарання. Однак ми особисто, самі, маємо пробачити... без посередників", - отець Петро Балог

Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського, отець Петро Балог. "Давайте покроково, як має відбутися пробачення росіян. Спочатку ми маємо перемогти окупанта. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо. Далі їхнє усвідомлення, що вони вчинили злочин і розкаяння. За цим МОЖЕ відбутися примирення. А лише тоді на суспільному рівні - ПРОЩЕННЯ. На особистому ж рівні, прощення - це особиста справа кожного українця. Християнство до цього заохочує, змусити ж ніхто не може".

Сьогодні ворог вбиває людей, руйнує домівки та створив масштабний екоцид в Україні. То як християнам, практикувати прощення та примирення в умовах війни? Деякі європейці, які втомився від війни в Україні вважають, що вона (війна) має вже закінчитися, а Українцям пора йти на примирення з окупантом. Давайте розберемося в темі примирення та пробачення.

Тема прощення постійно звучить в християнському середовищі.
Наприклад, в Ісуса Христа запитували скільки разів варто прощати ближнього? Він на це відповів, що пробачати потрібно не 7 разів, а 70 по 7, тобто постійно. Також у молитві "Отче наш" ми молимося словами: "І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим"... Окремої уваги, в цьому контексті, заслуговує смерть Ісуса на хресті де Він молиться словами "Отче прости їм бо не відають, що роблять", а вже потім смерть Стефана стала яскравим прикладом цього. Також, Святе Письмо постійно закликає пробачати інших. 

Діяння прощення означає волю зкривдженного пробачити кривдника. Тобто - це конкретне рішення. Тут ми входимо в доктрину Церкви де в численних енцикліках Пап говориться про пробачення. Однак, прощення, з іншої сторони, означає також справедливе навернення кривдника. 

Сьогодні пробачення - це виклик кожному, адже ми переживаємо гнів, ненависть, біль та образу. З такими емоціями це зробити нелегко...  Але злочинець має понести справедливе покарання, однак ми особисто, самі, маємо виразити пробачення без посередників.

Тома Аквінський говорить про милосердя, яке повязує з даром Духа Святого - даром ради. Цей дар дозволяє нам приймати правильні рішення. Тобто, пробачення може бути свідомим, вільним, добровільним, але не видавленим із нас через тиск. Божа справедливість також завжди поєднується з милосердям. Зауважу, що справедливість важлива для суспільства і саме тому Церковна проповідь милосердя не повинна перекреслювати суспільну справедливість. Як слушно запримітив Святий Августин: "Чим є держава позбавлена справедливості, як не величезною зграєю злодіїв?". Хто каже, що поза політикою - демонструє свою байдужість до злочинів, порушення законів та є співзлочинцем. Неможна злочини прикривати любовю!

Сьогодні Церква не може залишатися осторонь коли йде боротьба за справедливість. Оскільки соціальну справедливість створює політика, то Церква, зі своєї сторони, має освітити світлом Євангелія ці питання. Офіційне вчення Церкви щодо цього висвітлено в енцикліці "Gaudium et Spes".

Прощення кривдника та злочинця має настати за умови:
1. Жертва особисто має пробачити;
2. Прощення має відбутися після справедливого осуду злочинця суспільством;
3. Злочинець має вибачитися та проявити, що усвідомив свою провину

Прикладом вибачення є Німеччина. Німці спочатку вибачився за злочини нацистів і лише тоді розпочався процес примирення з Польщею, Францією та іншими країнами.
 
Ненависть народів до німців тривала довгі роки, але це не заважало країні розвиватися, вести активну політичну та міжнародну діяльність. Рани не загоюються швидко. Сьогодні я переконаний, що наші кривдники розуміють, що чинять. В Росії є відсоток громадян, які не усвідомлюють через пропаганду, що діють, але більшість розуміють. Зміни імперського, загарбницького мислення на людське можливе буде після зміни політичного устрою в самій РФ. 

Отже давайте покроково, щодо пробачення:
1. Спочатку ми маємо перемогти окупанта;
2. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо
3. Усвідомлення що вони вчинили злочин;
4. Розкаяння;
5. Примирення;
6. А лишень тоді ПРОЩЕННЯ!

Бо не може бути примирення зі злом злочинця, який потім вчинить ще більше зло. Непокаране зло буде повторюватися. Примирення та прощення має бути добром, а не акцією примирення зі злом бо тоді народиться ще більше зло.

Складається враження, що у Ватикані є свій, дивний погляд на поняття примирення, який вони раніше проеціювали на воєнні дії в Африці між племенами...

Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського, отець Петро Балог.

Слухати інші програми

«Сором і голос сумління: катехеза про первісну невинність людини»

«Сором і голос сумління: катехеза про первісну невинність людини»

У ранковій катехезі на Радіо Марія отець Олександр Кушта розкрив тему початкової повноти особистості невинної людини, спираючись на катехези святого Папи Івана Павла ІІ «Чоловіком і жінкою сотворив їх Господь». Священик пояснив, чому сором, цнотливість і сумління не є пережитками минулого, а залишаються фундаментальними елементами людської гідності сьогодні.
2025-11-06 00:00:00
«Хто я в полотні історії? Відповідальність християнина у світлі думки Едити Штайн»

«Хто я в полотні історії? Відповідальність християнина у світлі думки Едити Штайн»

У новій катехезі з циклу «Антропологія святої Едити Штайн» кармеліт отець Віталій Козак роздумує про відповідальність перед історією та покликання кожного християнина не лише споглядати події, а й впливати на їхній хід. Священник наголошує: Бог діє у світі не поза людською свободою, а через неї, тож кожен наш вибір, жест і слово вплітає нитку у велике полотно історії.
2025-11-05 00:00:00
"Інквізиція сприяла тому, щоб дати людині більше часу розкаятися", - о.Домінік Яцков

"Інквізиція сприяла тому, щоб дати людині більше часу розкаятися", - о.Домінік Яцков

Чи можна осуджувати інквізицію? Чи була це досконала і справедлива інституція? Чи вона була потрібна? До роздумів і пошуку відповідей щодо правдивого сповідування віри запрошує о. Домінік Яцков, настоятель парафії Святого Йосифа у м. Городок, Хмельницької обл.
2025-11-05 00:00:00
"Земне життя - дрібниця. Смерть є найважливішим моментом", - о.Марек Рудзь

"Земне життя - дрібниця. Смерть є найважливішим моментом", - о.Марек Рудзь

Що є смерть для християнина? Про що говорить Символ нашої віри? До пошани смерті, а також до побудови істинного християнського розуміння та ставлення до неї запрошує отець Марек Рудзь, настоятель парафій Пресвятої Трійці у смт Ставище, Успіння Пресвятої Діви Марії у смт Рокитне та Внебовзяття Пресвятої Діви Марії у місті Тетіїв.
2025-11-04 00:00:00
Орден пасіоністів, заснований святим Павлом від Хреста: 250 років духовної спадщини

Орден пасіоністів, заснований святим Павлом від Хреста: 250 років духовної спадщини

Чи знаєте ви, хто такі пасіоністи і яке покликання цього ордену? А чи чули ви про святих, що виходять із нього? Сьогодні ми зануримося у захопливу історію ордену пасіоністів і дізнаємося більше про його засновника — святого Павла від Хреста. Цього року минає вже 250 років з дня його смерті, і ми маємо унікальну нагоду пригадати його життя та духовну спадщину. Про все це та ще багато цікавого розповість катехеза отця Вадима Варфоломеєва, який служить у селі Смотрич Кам’янець-Подільської дієцезії.
2025-11-04 00:00:00