Слухати Радіо

01:10

Недільні читання

В ефірі

Духовні читання

02:00

Непісні розмови

02:50

Біблійні читання

03:00

Меса

03:40

Розарій

04:00

Коронка до Божого Милосердя

04:20

Святий дня

05:00

Молитва

06:00

Дитяча катехиза

06:30

Житія святих

06:50

Ранкова молитва

07:00

Розарій

07:40

Годинки

08:00

Ранкова молитва

08:10

Святий дня

08:20

Біблійні читання

08:30

Недільні читання

09:00

Молитовна лінія

10:00

Св.Літургія з Катедри св. Олександра (Київ)

Чи можливе спасіння поза церквою? "Відкрийте серця на милосердя", - отець Андрій Пальчик

"Бог більший за наші уявлення про кордони. Його благодать діє там, де серце відкрите, де є прагнення добра, де є пошук правди", - отець Андрій Пальчик, настоятель парафії Матері Божої Чудотворного Медальйона у м.Мерефа Харківської області.

Слава Ісусу Христу, дорогі брати й сестри!

Сьогодні маємо можливість роздумати разом над однією з найскладніших і водночас надзвичайно важливих тем: чи можливе спасіння поза Церквою?

Це питання глибоке, воно торкається самих основ нашої віри, і щоб відповісти на нього, слід здійснити невеликий історико-богословський екскурс. Адже на кону - не просто абстрактна теорія, а доля наших близьких, друзів, тих, хто ще не навернувся до Христа. Що з ними? Чи є надія для тих, хто, можливо, ніколи не почує Євангелія?

У III столітті святий Кипріан Карфагенський сформулював твердження: «Поза Церквою немає спасіння». Воно стало аксіомою для багатьох поколінь християн. Але що саме мав на увазі Кипріан? Він не говорив про невіруючих, язичників чи євреїв. Його теза стосувалась насамперед тих, хто відійшов від Церкви - розкольників, єретиків, тих, хто відкинув єдність із нею. Це було закликом повернутись, а не засудженням.

Пізніше святий Августин розширив цю формулу. Він почав застосовувати її до юдеїв і язичників. Але - і це важливо! - водночас Августин вірив у Церкву від Авеля, тобто в спільноту праведників, яка існувала ще до пришестя Христа. Він визнавав, що спасіння могли досягати і ті, хто жив до Нового Завіту, але жив у вірності Богу.

Щоправда, Августин залишався досить категоричним щодо неохрещених - зокрема дітей. Його погляди не завжди були гуманними, і в цьому Церква з часом розвивалася.

Середньовічні богослови шукали відповіді на ще складніші питання. Особливо після відкриття Нового Світу у 1492 році, коли стало відомо про існування цілих народів, які ніколи не чули Євангелія. Чи могли вони бути спасенні?

Церква відповіла: так. Якщо людина з об’єктивних причин не мала змоги почути Добру Новину, але жила згідно з Божим законом у своєму серці, уникала зла, шукала правду - то Господь міг дати їй необхідну благодать, навіть у спосіб нам незрозумілий. Через внутрішнє натхнення, через ангела, через людину, або просто через благодать, яку вона приймає серцем.

Такі думки висловлювали, зокрема, святий Тома Аквінський. Він наголошував: Бог - справедливий, але й милосердний. Він бажає, щоб усі люди були спасенні (1 Тим. 2:4).

Церква довго вчила, що вона є новим Ізраїлем, що прийшла на зміну Старому Завіту. Але й юдейська віра в часи до Христа визнавалась як встановлена Богом. Вона мала виховати людство, підготувати його до повноти Об’явлення.

Щодо поганських релігій - ставлення було складнішим. Але навіть античну філософію Церква в певному сенсі вітала: в ній бачили «зерна Логосу» — елементи істини, які вказували на Бога, хоч і не вели прямо до спасіння.

Отже, чи можна спастися поза Церквою?
Відповідь: так і ні. Бо тільки в Церкві є повнота засобів спасіння: Таїнства, Слово Боже, благодать, спільнота віруючих. Але Бог більший за наші уявлення про кордони. Його благодать діє там, де серце відкрите, де є прагнення добра, де є пошук правди.

Як казала свята Тереза від Дитятка Ісуса:
«Бог не дав би мені бажання Неба, якби воно не могло збутися».

Тож хай наші серця будуть відкриті не лише на істину, але й на милосердя. Бо Церква - це не фортеця з мурами, а дім із відкритими дверима. І наше завдання - не відчиняти їх лише для себе, а допомогти іншим увійти.

о. Андрій Пальчик, настоятель парафії Матері Божої Чудотворного Медальйона у м.Мерефа Харківської області

"Наша місія проявляється у щоденних, невеликих вчинках", - брат Збігнєв Савчук

"Наша місія проявляється у щоденних, невеликих вчинках", - брат Збігнєв Савчук

"Кожен християнин є маленьким механізмом у великій справі Божого Царства, і його індивідуальна дія є незамінною", - брат-капуцин Збігнєв Савчук (м. Красилів).
2025-10-17 00:00:00
"Небезпечна ілюзорність. Комфорт віддаляє від Бога, а згодом і від інших людей", - о. Григорій Рогацький

"Небезпечна ілюзорність. Комфорт віддаляє від Бога, а згодом і від інших людей", - о. Григорій Рогацький

"Часто ми стаємо заручниками ілюзії. Пекло - це остаточний стан відділення від Божої любові та життя", - отець Григорій Рогацький (згромадження Воплоченого Слова, УГКЦ, м. Івано-Франківськ).
2025-10-17 00:00:00
Серцем до серця промовляють: Джон Генрі Ньюмен

Серцем до серця промовляють: Джон Генрі Ньюмен

Розпочинаємо цикл катехиз разом з о.Віталієм Храбатиним, референтом Пасторально-міграційного відділу Патріаршої курії УГКЦ, про особистостей Великої Британії, які своєю діяльністю у світі прославили Господа і були відзначені Церквою. У цьому ефірі познайомимось із англійським кардиналом, поетом та теологом Джоном Генрі Ньюменом, який вже 1-го листопада цього року має бути проголошеним 39-им Вчителем Вселенської Церкви.
2025-10-16 00:00:00
«Довіряти у темряві: коли мовчання Бога стає уроком віри» - катехеза о.Олександра Халаїма

«Довіряти у темряві: коли мовчання Бога стає уроком віри» - катехеза о.Олександра Халаїма

У ранковій катехезі на хвилях Радіо Марія отець Олександр Халаїм, директор Реабілітаційного центру святого Івана Павла ІІ у Шаровечці на Хмельниччині, роздумував над темою довіри Богові у час невизначеності. Священник наголошує: Господь запрошує людину до внутрішньої мандрівки від страху до впевненості, від тривоги до миру. Через приклад праотця Авраама і слова святого Августина отець Олександр показує, що навіть у темряві Бог поруч, а Його мовчання — не байдужість, а запрошення до глибшої віри.
2025-10-16 00:00:00
"Свобода - це любов у дії. Найбільший той, хто здатен віддати життя" - о.Віталій Козак

"Свобода - це любов у дії. Найбільший той, хто здатен віддати життя" - о.Віталій Козак

У денній катехезі монах Ордену Кармелітів, отець Віталій Козак, продовжив великий цикл програм «Антропологія святої Едити Штайн». Тема цієї зустрічі — «Внутрішня свобода і благодать», почуємо роздуми про покликання як дорогу до автентичності. Отець Віталій говорить про те, що кожна людина стає собою лише тоді, коли знаходить своє покликання і приймає його як Божий дар. Адже кожна душа має своє унікальне завдання від Бога — ту стежку, на якій розкривається справжня свобода і радість.
2025-10-15 00:00:00